The Malaysia Post

Projek LCS akan Diteruskan, Penghantaran akan dihantar dalam Keadaan Terbaik

Kenyataan Menteri Pertahanan yang baru dilantik

Menteri Pertahanan yang baru dilantik Datuk Seri Mohamad Hasan hari ini berkata projek kontroversi Littoral Combat Ship (LCS) akan diteruskan.

Beliau menggesa mereka yang terlibat dalam projek itu memahami masalah itu tetapi menegaskan projek itu akan diteruskan kerana ia merupakan aset strategik penting untuk negara.

Timbalan presiden Umno itu juga berjanji bahawa beliau dan pemimpin Pertahanan lain akan memastikan kapal-kapal itu dihantar dalam “keadaan terbaik”, walaupun belum ada garis masa yang ditetapkan.

“Tiada guna bercakap tentang sejarah. Apa yang kita mahu capai? Ini (LCS) adalah aset strategik untuk Malaysia.

“Apa yang perlu dilakukan… kita mesti sampaikan (LCS)… jadi kita kena gigit,” katanya kepada pemberita semasa sidang media hari ini.

Mohamad menghadiri majlis graduasi Pusat Pengajian Pertahanan Kebangsaan (Puspahanas) di sini hari ini.

Baca Lagi | Jenama Pakaian Terunggul di Malaysia

Baca Lagi | Bagaimana Memulakan Perniagaan di Malaysia

Panglima Armada Timur Tentera Laut Diraja Malaysia Naib Laksamana

Semalam, Komander Armada Timur Tentera Laut Diraja Malaysia Naib Laksamana Datuk Sabri Zali berkata projek dan perolehan kumpulan kedua Kapal Misi Litoral (LMS) perlu diberi keutamaan oleh kerajaan baharu bagi memperkukuh Armada Timur bagi memastikan perairan negara sentiasa selamat.

Laporan yang dibentangkan kepada Parlimen pada 4 Ogos oleh Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) Parlimen menyerlahkan perjanjian perolehan yang kontroversi itu selepas tiada satu pun daripada enam LCS yang diarahkan dihantar walaupun kontrak RM9.13 bilion ditandatangani sedekad lalu.

PAC Bayar RM6.08 Billion

Menurut PAC, kerajaan telah membayar RM6.08 bilion — atau dua pertiga daripada jumlah kos — kepada kontraktor tempatan Boustead Naval Shipyard (BNS), walaupun tiada satu pun kapal telah dihantar.

Pemimpin Pakatan Harapan (PH) termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menuntut bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan menteri pertahanannya ketika itu Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bertanggungjawab memandangkan projek itu bermula di bawah pengawasan mereka.

Kedua-dua Najib dan Zahid telah menolak dakwaan ini; sebaliknya, mereka menyalahkan PH atas kelewatan projek itu.

About Mohammed Ibrahim

Mohammad Ibrahim adalah pembela kebenaran. Dia percaya bahawa penting untuk bersuara dan memperjuangkan perkara yang betul, tidak kira apa kosnya. Mohammad telah mendedikasikan hidupnya untuk memperjuangkan keadilan sosial dan mencipta masa depan yang lebih baik untuk semua. Beliau seorang penceramah yang berkuasa dan ahli strategi politik yang mahir.

Read Previous

Bagaimana Memulakan Perniagaan di Malaysia

Read Next

MS Projek Memperkukuh Tentera Laut Diraja Malaysia

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.