Dunia Warcraft
Pemain China yang memainkan peranan epik World of Warcraft mengucapkan selamat tinggal yang menyedihkan ke tanah Azeroth semalam, dengan permainan itu bersedia untuk pergi ke luar talian selepas pertikaian antara pembangun AS Blizzard dan rakan kongsi tempatan NetEase.
Popular secara besar-besaran di seluruh dunia, terutamanya pada tahun 2000-an, World of Warcraft ― sering disingkat sebagai WoW ― ialah permainan peranan berbilang pemain dalam talian yang berlatarkan dunia fantasi-Abad Pertengahan di mana kebaikan melawan kejahatan.
Ia terkenal dengan permainan yang mengasyikkan dan ketagihan, dan pemain boleh menghabiskan ratusan jam masa permainan.
Permainan Blizzard telah tersedia di China sejak 2008, melalui kerjasama dengan gergasi internet NetEase ― di bawah undang-undang tempatan, pemaju asing dikehendaki bekerjasama dengan firma China untuk memasuki pasaran.
Tetapi selepas 14 tahun dan berjuta-juta pemain di China, kedua-dua firma itu mengumumkan pada November bahawa perbincangan mengenai memperbaharui kontrak operasi mereka telah gagal membawa kepada perjanjian.
Pelayan Cina Akan Pergi Luar Talian Hari Ini pada Tengah Malam Waktu Tempatan
Akibatnya, pelayan Cina WoW akan pergi ke luar talian hari ini pada tengah malam waktu tempatan (1600 GMT).
Gelaran popular lain oleh gergasi permainan California – salah satu yang terbesar di dunia – akan mengalami nasib yang sama, termasuk Overwatch, Diablo III dan Hearthstone.
“Ia adalah penghujungnya,” tulis seorang pengguna Weibo, diiringi dengan emoji menangis.
“Ia bukan sekadar permainan. Ia juga merupakan kenangan seluruh generasi” anak muda Cina, seorang lagi menulis.
Baca Lagi | Malaysia Antara Negara dengan Kejatuhan Amanah Terbesar dari Tahun Lepas
Baca Lagi | Kuasa Kembali ke Bandar-bandar di Pakistan Hari selepas Pemadaman Besar-besaran
“Kedua-dua syarikat itu telah menjadikan pemain sebagai tebusan,” kata Wu, seorang pelajar kedoktoran berusia 30 tahun dan peminat lama, memberitahu AFP.
Minggu lalu, Blizzard China berkata ia telah meminta lanjutan kontrak selama enam bulan yang luar biasa – yang ditolak NetEase.
“Suatu hari nanti, apabila apa yang telah berlaku di sebalik tabir boleh diberitahu, pembangun dan pemain akan mempunyai pemahaman tahap yang baru tentang berapa banyak kerosakan yang boleh dilakukan oleh orang bodoh,” tulis Presiden NetEase Simon Zhu di LinkedIn akhir tahun lepas.
Bakal Rakan Kongsi
Blizzard berkata ia sedang dalam “perbincangan” dengan “beberapa rakan kongsi berpotensi yang berkongsi nilai kami” untuk terus menawarkan gelarannya di China.
Penyahaktifan pelayan Chinanya bukanlah “penghujungnya” tetapi hanya “penggantungan sementara yang tidak berpuas hati”, kata Blizzard China.
Data pengguna boleh disimpan, untuk digunakan jika dan apabila permainan kembali ke China, menurut syarikat Amerika itu.
Tetapi pelajar kedoktoran Wu – yang berkata dia bermain WoW sehingga tiga jam sehari – melihat sisi baik cerita itu.
“Saya tidak memberi masa yang cukup kepada isteri saya. Sekarang World of Warcraft sudah tiada, saya mahu menebus kesalahan,” katanya.