England mengalahkan San Marino 5-0

England memulakan kempen kelayakan Piala Dunia 2022 dengan mengalahkan San Marino 5-0 ketika Dominic Calvert-Lewin menjaringkan dua gol dan Ollie Watkins menandakan debutnya dengan satu gol.

Pada malam ketika Gareth Southgate dapat melepaskan diri dari pemain pertahanan sama sekali, England bermain dengan negara peringkat rendah Fifa yang jarang melewati garisan pertengahan dalam permainan Kumpulan I.

Namun, mereka mungkin kecewa kerana penjaga gol San Marino, Elia Benedettini, hanya perlu mengeluarkan bola dari jaringnya sebanyak lima kali walaupun 32 kali percubaan England di gawang.

San Marino bertahan selama 14 minit sebelum James Ward Prowse membuka akaun Englandnya dan Calvert-Lewin berjaya menjadikannya 2-0 tujuh minit kemudian. Raheem Sterling, yang kehilangan peluang awal berturut-turut, mendapat gol ketiga setelah setengah jam pada ketika itu sepertinya England mungkin menuju angka dua.

Sebagai penghargaan mereka, pekerja sambilan San Marino menggali jauh dalam keadaan pengepungan di Wembley dengan gol kedua Calvert-Lewin selepas rehat, ketukan, satu-satunya penambahan skor sehingga pemain gantian Watkins mendapat slot lewat.

Baca Lagi | Legenda Lakers Baylor meninggal pada usia 86 tahun

Calvert-Lewin menjadi pemain Everton pertama yang menjaringkan dua gol untuk England sejak Wayne Rooney pada tahun 2004.

“Saya rasa kami melakukannya dengan sebaik mungkin,” kata Southgate, yang bermain sebagai pasukan rentetan kedua. “Sudah tentu ia adalah lawan yang harus kami kalahkan, tetapi saya fikir kami bermain dengan sangat baik.

“Bahagian tengah menggerakkan bola dengan sangat baik. Senang melihat (yang dipanggil) Jesse (Lingard) menikmati bola sepaknya lagi. Senang untuk memberi Watkins setengah jam dan baginya untuk mendapatkan gol adalah dongeng. “

Dalam 31 tahun sejak San Marino, republik terkecil di dunia, telah bermain dalam pertandingan Fifa dan UEFA mereka tidak pernah memenangi pertandingan, sementara dalam enam pertemuan sebelumnya dengan England mereka telah kebobolan 37 gol.

Mereka telah membuat clean sheet dalam dua dari tiga perlawanan terakhir mereka, menentang Gibraltar dan Liechtenstein, dan berangkat hanya dengan satu tujuan iaitu mencuba dan menjaga skor terhormat.

Bahwa mereka melakukannya melawan pasukan England yang rentetan kedua terutama diturunkan kepada Benedettini, yang bermain di peringkat ketiga Itali, kerana membuat banyak penyelamatan yang luar biasa.

Lingard, dikembalikan ke pasukan England setelah mengecewakan pinjaman di West Ham United, semestinya muak melihatnya pada penghujung malam kerana dia ditolak beberapa kali, termasuk satu penyelamatan terbang awal.

Ward-Prowse berjaya mendapatkan papan skor dengan penyudah kaki kiri klinikal dari pemotongan Ben Chilwell dan ia adalah rakan sepasukan Chilwell dari Chelsea, Reece James yang umpan silangnya membolehkan Calvert-Lewin yang tidak bertanda mengetuai gol pertamanya.

Ketiga England adalah hadiah untuk Sterling setelah San Marino memberikan bola. Lapan minit ke babak kedua Chilwell bermain di Lingard di sebelah kiri dan hantarannya dibungkus hadiah untuk Calvert-Lewin untuk menjadikannya 4-0.

Selepas itu, ia adalah rutin latihan untuk England ketika Ward-Prowse melakukan sepakan percuma ke atas kayu. Watkins memastikan bahawa ia adalah malam yang tidak dapat dilupakan baginya ketika dia menjalani latihan rendah pada minit ke-83.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Hanya pekerja asing dari 15 negara yang dibenarkan bekerja di Malaysia

Read Next

Muhyiddin mungkin meminta pilihan raya awal – Mahathir

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x