Muhyiddin mungkin meminta pilihan raya awal – Mahathir

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berusaha keras agar Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) dan Perikatan Bersatu Demokratik Malaysia (Muda) didaftarkan sebagai parti politik supaya dia dapat mengadakan pilihan raya awal dan memenangkannya, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dia mengatakan Muhyiddin berharap tidak akan ada parti pembangkang yang bersaing dengannya, yang akan meningkatkan peluang Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) untuk menang tanpa bertanding.

“Muhyiddin mungkin berusaha untuk mengadakan pemilihan umum awal sementara Pejuang dan Muda tidak terdaftar. Pejuang tidak terikat dengan pihak lain. Pejuang berharap dapat menjadi kekuatan ketiga. Harapan Muhyddin adalah dia tidak akan menghadapi musuhnya, ”tulis Dr Mahathir di blog peribadinya hari ini.

Pendaftaran Pejuang dibatalkan oleh Pendaftar Pertubuhan (RoS) pada bulan Januari. Pada bulan yang sama, Muda mengesahkan bahawa permohonan pendaftarannya telah ditolak oleh RoS.

Kedua-dua parti bertujuan untuk memberi kesan pada pilihan raya umum berikutnya.

Baca Lagi | Hanya pekerja asing dari 15 negara yang dibenarkan bekerja di Malaysia

Dalam catatan blog yang sama, Dr Mahathir mendakwa bahawa Bersatu Muhyiddin telah membuat pesanan untuk alat pilihan raya seperti bendera, papan nama dan sepanduk, dan membincangkan pembahagian kerusi dengan rakan gabungannya di Perikatan Nasional (PN), PAS dan Umno.

Dia mengatakan bahawa kerana parti itu tidak disetujui, calon Pejuang harus berdiri sebagai bebas.

“Ini akan membingungkan orang kerana kita tidak dapat menggunakan bendera dan simbol Pejuang. Mungkin Pejuang harus bertanding menggunakan nama parti lain seperti yang dilakukan Bersatu pada pilihan raya sebelumnya dengan bendera dan simbol PKR.

“Ini juga boleh mengelirukan orang ramai. Sekiranya kita cuba berunding dengan PKR, mereka mungkin tidak setuju untuk berkongsi kawasan pilihan mereka dengan Pejuang. Oleh itu, tidak ada sokongan yang akan diberikan, dan dengan demikian, Pejuang akan kalah, ”katanya.

Dr Mahathir bagaimanapun memberi amaran bahawa Bersatu kini menjadi parti berbilang kaum, dan oleh itu, tidak akan memperoleh kemenangan hebat pada pilihan raya.

Katanya, Umno dan PAS hanya memberikan jawatan perdana menteri kepada Muhyiddin kerana mereka hanya boleh menjadi gabungan pemerintah jika Bersatu meninggalkan Pakatan Harapan untuk Muafakat Nasional.

“Orang yang memiliki jumlah itu adalah Azmin dengan pakatan PKR. Secara tidak langsung, Azmin diberi jawatan tertinggi tetapi tidak dilantik sebagai timbalan perdana menteri, ”kata Dr Mahathir mengenai Menteri Kanan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

“Lanskap politik setelah pilihan raya ke-15 tidak akan jauh berbeza dari sekarang tetapi Muhyiddin tidak akan menjadi perdana menteri. “Pejuang tidak akan menjadi pemerintah tetapi sokongan Pejuang akan menentukan siapa yang menjadi kerajaan. Sokongan kami bergantung pada penerimaan kami, ”tambahnya.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

England mengalahkan San Marino 5-0

Read Next

Perhimpunan Umno: Lima perkara yang perlu diperhatikan untuk GE15

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x