Legenda Lakers Baylor meninggal pada usia 86 tahun

Legenda Los Angeles Lakers, Elgin Baylor, yang dianggap sebagai salah satu pemain terhebat tidak pernah memenangi kejuaraan setelah bermain dan kalah dalam lapan Final NBA, meninggal dunia pada hari Isnin, francais mengumumkan. Dia berusia 86 tahun.

11 kali Hall-of-Famer, kekuatan dominan bagi Lakers selama 14 musim di liga antara 1958 dan 1971, meninggal dunia dengan damai dikelilingi oleh isterinya Elaine dan anak perempuannya Krystal, kata Lakers.

“Elgin adalah cinta dalam hidup saya dan sahabat saya,” kata Elaine Baylor dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pasukan.

“Dan seperti orang lain, saya kagum dengan keberanian, martabatnya dan masa yang diberikannya kepada semua peminat. Pada masa ini kami meminta agar saya dan keluarga diizinkan untuk meratapi kematiannya secara rahsia. ”

Baylor dipilih dengan pilihan teratas dalam rancangan 1958 ketika Lakers berpusat di Minneapolis.

Baca Lagi | LeBron NBA sedih, Lin patah hati kerana penembakan

Dia membuat impak seketika, dengan purata 24.9 mata, 15 rebound dan 4.1 membantu pada musim debutnya untuk merangkul kejayaan Rookie of the Year.

Ia menandakan permulaan karier bermain terkenal dengan Lakers yang berakhir setelah beberapa permainan pada musim ke-14 pada tahun 1971 kerana masalah lutut.

Penyerang 6ft 5in (1.96m) mengakhiri kariernya dengan 23.149 mata dengan purata 27.4 setiap permainan, bersama dengan 11.463 lantunan (13.5), dan 3.650 assist (4.3).

Namun, meskipun ia sangat penting dalam mengubah Lakers menjadi kekuatan yang dominan pada tahun 1960-an, dia tidak pernah dapat menobatkan warisannya dengan kejuaraan.

Dia mara ke lapan Final NBA bersama Lakers tetapi kalah dalam kesemuanya, termasuk tiga kekalahan seri tujuh perlawanan kepada Boston Celtics.

Penampilan Baylor di NBA Finals bagaimanapun merangkumi 61 poin yang tidak dapat dilupakan ketika menentang Celtics pada tahun 1962, yang tetap menjadi rekod untuk skor tertinggi yang pernah dicapai oleh seorang individu dalam pertandingan NBA Finals.

“Elgin adalah bintang utama zamannya – banyak penghargaannya,” kata Gabenor Lakers, Jeanie Buss dalam satu kenyataan pada hari Isnin.

Jersi Baylor yang sudah bersara No.22 tergantung di kasau Staples Center dan pada tahun 2018 patungnya dilancarkan di luar arena. “Dia akan selalu menjadi bagian dari warisan Lakers,” kata Buss. “Bagi pihak seluruh keluarga Lakers, saya ingin menyampaikan pemikiran, doa dan ucapan takziah kepada Elaine dan keluarga Baylor.”

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Penunjuk perasaan mati ditembak di tengah Myanmar dan dua warga Australia dalam tahanan

Read Next

Muhyiddin memegang GRS sebagai gabungan politik model

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x