The Malaysia Post

Di luar kotak: Menentang stereotaip dalam ‘Return to Seoul’

Oscar Kemboja seterusnya

Ia adalah penyertaan Oscars Kemboja yang seterusnya, mempunyai bintang kelahiran Perancis yang berpangkalan di Perancis, pengarah Perancis-Kemboja, dan ditembak di Korea Selatan.

Jika Return to Seoul kedengaran sukar untuk dikategorikan, itulah hakikatnya, pengarah Davy Chou memberitahu AFP.

Filem ini mengikuti Freddie

Anak angkat Perancis kelahiran Korea yang cerdik dan tanpa belas kasihan, yang pada usia 25 tahun, memulakan usaha untuk mencari ibu bapa kandungnya.

Freddie sentiasa melawan “orang yang sentiasa mahu meletakkannya di dalam kotak, (sama ada) dia dianggap Perancis atau Korea atau anak angkat”, kata Chou kepada AFP.

Dan kekecewaan beberapa penonton Korea Selatan di Festival Filem Busan baru-baru ini dalam usaha mereka untuk menentukan “asal usul atau kewarganegaraan filem” adalah selari penting dengan pertempuran di skrin ini, katanya.

Kisah Pelbagai Budaya telah Ditembak

Kisah pelbagai budaya itu dirakam di lokasi di Korea Selatan ― dari kejiranan Itaewon di Seoul ke bandar Jeonju selatan ― menggunakan krew Korea dan Eropah, skrip yang asalnya ditulis dalam bahasa Perancis, dan muzik 1960-an oleh legenda rock psychedelic Korea Selatan Shin Jung-hyeon.

Dilahirkan di Perancis kepada pendatang Kemboja, Chou mendapati pada usia remajanya bahawa datuknya pernah menjadi salah seorang penerbit filem terkemuka di negara Asia Tenggara itu pada tahun 1960-an.

Baca Lagi | Selangor nafi Terengganu raih Piala Malaysia harap kemenangan pertama 3-1

Baca Lagi | Miti: Jumlah dagangan Malaysia berkembang 21 peratus kepada RM245b pada Okt 2022

Seperti Freddie, Chou melakukan perjalanan yang mengubah hidup ke negara asal keluarganya pada usia 25 tahun.

Dia kini tinggal di Kemboja dan berkata karyanya dipengaruhi oleh pengalamannya sendiri tentang “persoalan budaya berganda dan identiti berganda dan cara anda menanganinya”.

Plot dalam Return to Seoul diilhamkan oleh pengalaman Chou menemani seorang rakan, anak angkat kelahiran Korea, dalam perjalanannya untuk bersatu semula dengan ibu bapa kandungnya.

Penerbitan bersama berprofil tinggi ― kreditnya adalah siapa siapa pawagam indie dari Paris ke Phnom Penh ― mengikuti gelombang hiburan Korea Selatan dan diasporik yang berjaya, termasuk Parasite yang memenangi Oscar dan Pachinko dari Apple TV+.

“Return to Seoul” hanyalah salah satu daripada filem dengan pengarah bukan Korea dan krew Korea untuk ditayangkan di pesta Busan, termasuk penyertaan Oscar Singapura Ajoomma dan Broker pembuat filem Jepun Hirokazu Kore-eda ― yang meneroka “kotak bayi” Korea Selatan tempat bayi ditinggalkan.

Stereotaip

“Kembali ke Seoul” mencacatkan naratif Korea Selatan tentang pengangkatan, khususnya tontonan perjumpaan semula yang penuh sebak, yang kelihatan menyedihkan antara ibu bapa kandung dan anak angkat yang telah berulang kali dipaparkan di televisyen domestik.

Ia juga menyentuh tentang kemustahilan undang-undang anak angkat Korea Selatan, yang mengutamakan hak privasi ibu bapa kandung berbanding hak anak angkat, dan memerlukan pihak berkuasa untuk berkomunikasi dengan ibu bapa secara eksklusif melalui telegram lama.

Protagonis rumit filem ini hampir sempurna dimainkan oleh pelakon kali pertama Park Ji-min, seorang artis yang ― seperti Freddie ― dilahirkan di Korea Selatan tetapi dibesarkan di Perancis.

Bagi Park, yang berpindah ke Perancis bersama keluarganya pada usia sembilan tahun, filem itu merupakan peluang yang jarang berlaku untuk mencipta jenis watak wanita Asia yang dia ingin lihat di pawagam Perancis.

Di Perancis, wanita Asia masih dianggap sebagai “taat, akur dengan apa yang lelaki katakan, dan domestik”, kata Park kepada AFP.

“Sebagai seorang wanita Asia, saya amat berbangga kerana telah memainkan watak wanita yang jarang ditemui dalam filem Perancis,” katanya.

Freddie sering garang dan langsung – walaupun semasa pertemuan semula traumatiknya dengan keluarga bapa kandungnya.

‘Jelas Korea’

“Return to Seoul” juga menampilkan beberapa pelakon terkenal Korea Selatan, termasuk Oh Kwang-rok dan Kim Sun-young, yang memainkan watak keluarga Korea Freddie yang bermaksud baik tetapi terharu.

Pengaturcara Festival Filem Busan Park Sung-ho berkata, walaupun filem Chou mungkin bukan filem Korea Selatan dari segi undang-undang – kebanyakan pembiayaannya datang dari Eropah – ia masih “jelas filem Korea”.

“Kita hidup dalam era di mana definisi pawagam Korea berkembang selama-lamanya,” katanya kepada AFP.

“Topik pengangkatan telah wujud di Korea Selatan selama beberapa dekad, dan sekiranya pengarah Korea membuat filem ini, ia sebenarnya boleh menjadi agak membosankan.

“Ia membuatkan kami melihat apa yang kami fikir kami berada dalam cara yang berbeza. Itulah yang ‘Return to Seoul’ berjaya lakukan.”

Read Previous

Miti: Jumlah dagangan Malaysia berkembang 21 peratus kepada RM245b pada Okt 2022

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.