The Malaysia Post

Korea Utara Menyeru agar Postur Kesediaan Perang Diperkukuh, Latihan Diperluaskan

Kim Jong-un Berikrar untuk Memperluas Latihan Ketenteraan

Pemimpin Korea Utara Kim Jong-un berjanji untuk meluaskan latihan ketenteraan dan mempertingkatkan sikap kesediaan perang negara itu, lapor media kerajaan hari ini, ketika Pyongyang bersiap sedia untuk menandakan ulang tahun ketenteraan.

Kim mempengerusikan mesyuarat suruhanjaya tentera pusat Parti Pekerja yang memerintah semalam di mana pegawai membincangkan “tugas utama ketenteraan dan politik” untuk tahun ini dan “isu jangka panjang mengenai orientasi untuk pembinaan tentera,” kata agensi berita KCNA.

“Dikaji dan dibincangkan terdapat … isu untuk sentiasa mengembangkan dan mempergiatkan operasi dan latihan tempur KPA untuk menghadapi situasi semasa dan lebih tegas menyempurnakan kesiapsiagaan untuk berperang,” kata KCNA, merujuk kepada Tentera Rakyat Korea.

Pertemuan itu diadakan ketika Korea Utara dijangka mengadakan perarakan tentera untuk menandakan ulang tahun penubuhan angkatan tenteranya pada hari Rabu.

Imej satelit komersial telah menunjukkan tentera Korea Utara berlatih dalam pembentukan di Pyongyang, dan Korea Selatan juga berkata ia memantau peningkatan aktiviti berkaitan.

Mesyuarat tentera itu juga mengikuti Korea Utara pada hari Khamis mengecam latihan oleh Amerika Syarikat dan sekutunya, mengatakan mereka telah mencapai “garis merah yang melampau” dan mengancam untuk menjadikan semenanjung itu sebagai “senjata perang yang besar dan zon perang yang lebih kritikal.”

Baca Lagi | Daging Tumbuhan Makmal Dihasilkan dengan Alga Akan Berakar

Baca Lagi | Harry Styles Memenangi Grammy untuk Album Terbaik

Kementerian Luar Korea Utara Mengecam Lawatan

Dalam kenyataan Khamis, kementerian luar Korea Utara mengutuk lawatan ke Korea Selatan oleh Setiausaha Pertahanan AS Lloyd Austin dan berkata Pyongyang tidak berminat untuk berdialog selagi Washington meneruskan dasar bermusuhan.

Selasa lalu, Austin dan rakan sejawatannya dari Korea Selatan berkata mereka akan mengembangkan latihan ketenteraan dan menggunakan lebih banyak “aset strategik,” seperti kapal pengangkut pesawat dan pengebom jarak jauh, untuk menentang pembangunan senjata Korea Utara dan mencegah perang.

Ketika ditanya mengenai ketegangan dengan Korea Utara semasa singgah di Filipina, Austin berkata bahawa matlamat AS adalah untuk menggalakkan keselamatan dan kestabilan yang lebih baik dan ia kekal komited untuk mempertahankan Korea Selatan.

Read Previous

Harry Styles Memenangi Grammy untuk Album Terbaik

Read Next

Malaysia menghantar 70 Personel SMART untuk Membantu Mengesan Mangsa Gempa Bumi di Turki

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.