The Malaysia Post

Hajiji Tetap Ketua Menteri Walaupun BN Sabah Menarik Sokongannya

Gabungan Rakyat Sabah Bertegas

Setiausaha Agung Gabungan Rakyat Sabah (GRS) Datuk Seri Masidi Manjun berkata tindakan Barisan Nasional (BN) Sabah keluar daripada kerajaan tidak mengakibatkan kejatuhan kerajaan negeri dan tidak bermakna Datuk Seri Hajiji Noor tidak lagi menjadi ketua menteri.

Katanya, semua wakil rakyat Parti Pribumi Bersatu Malaysia Sabah yang keluar parti pada Disember 2022 kini terus bernaung di bawah GRS, termasuk Hajiji sendiri; oleh itu, tidak timbul persoalan sama ada kedudukan semasa beliau tidak mengikut perlembagaan.

“Terdapat lebih daripada cukup majoriti ADUN dan GRS adalah parti politik terbesar di DUN Sabah.

“Oleh itu, tiada merit kepada dakwaan Datuk Seri Bung Moktar Radin bahawa Hajiji tidak mempunyai locus standi untuk menjadi ketua menteri Sabah,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Mengkritik perebutan kuasa yang berterusan, Masidi berkata bahawa amalan menggunakan akuan berkanun (SD) untuk menunjukkan atau mengalihkan taat setia telah mengambil kesempatan daripada Perlembagaan negeri.

Masidi menghukum Bung kerana mengheret Perlembagaan negeri dan Ketua Sabah

Masidi mengecam Bung kerana mengheret Perlembagaan negeri dan Ketua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin ke dalam pertikaian politik kerana kedua-duanya direka untuk menegakkan kestabilan politik dan keamanan di negeri itu.

“Adalah asas kepada perintah perlembagaan Sabah bahawa Tuan Yang Terutama tidak diseret ke dalam skim politik, pertikaian atau perebutan kuasa. Saya berharap pemimpin politik tertentu memerhati perkara ini dan menunjukkan TYT dan pejabatnya penghormatan yang sepatutnya.

“Oleh itu, amalan membawa akuan berkanun yang ditandatangani ke Istana baru-baru ini sebagai bukti keyakinan ADUN terhadap kerajaan negeri adalah tidak diingini dan harus dihentikan,” katanya.

Kenyataannya itu juga menjelaskan dakwaan undang-undang bahawa Hajiji tidak lagi layak untuk memegang jawatan ketua menteri di bawah Perkara 6 (3) dan 6 (7) Perlembagaan Negeri Sabah seperti yang dipetik Bung malam tadi.

Beliau mendakwa bahawa kemenangan “majoriti” tidak bermakna “kerusi terbanyak” tetapi lebih daripada 50 peratus kerusi dalam DUN.

Baca Lagi | Penutup 2022: Makanan Teratas Bawah RM10 di Lembah Klang

Baca Lagi | Kepentingan Peperiksaan Balas

Tiada Parti Politik Tunggal Menang

Dalam pilihan raya negeri mengejut September 2020, Masidi berkata bahawa ketua negara memerhatikan bahawa tidak ada parti politik yang memenangi lebih daripada 50 peratus kerusi Dewan Undangan Negeri, dan dengan itu, dengan betul mengabaikan Perkara 6(7) sebagai tidak terpakai.

“Tuan Yang Terutama kemudiannya menggunakan kuasanya dengan betul dan betul di bawah Perkara 6(3) dan melantik Hajiji sebagai ketua menteri, dan beliau mengangkat sumpah secara perlembagaan,” katanya.

Sabah kini Menuju Krisis Kepimpinan

Sabah kini sedang menuju ke dalam krisis kepimpinan berikutan pengumuman BN Sabah malam tadi bahawa ia menarik diri daripada perkongsiannya dengan GRS.

Kedua-duanya telah menjalin pakatan pilihan raya untuk pilihan raya negeri 2020, dan sekali lagi, untuk pilihan raya umum November lalu. GRS berada di bawah naungan Perikatan Nasional (PN) ketika itu.

Tetapi Ketua BN Sabah Bung berkata bahawa Hajiji telah melanggar perjanjian mereka dengan memecat ADUN Umno Datuk Salleh Said Keruak sebagai pengerusi Qhazanah Berhad dan mengancam Umno dengan rombakan.

Beliau juga berkata dengan meninggalkan Bersatu, Hajiji telah membatalkan pakatan mereka, yang pada asalnya dengan PN.

Kini tidak jelas sejauh mana sokongan setiap pihak, kerana beberapa Adun Umno dilaporkan menentang tindakan itu dan telah mengisytiharkan sokongan kepada Hajiji.

Read Previous

Kepentingan Peperiksaan Balas

Read Next

PM Anwar Beri Isyarat Jelas Badan Kehakiman Bebas Menjalankan Tugas Berdasarkan Fakta

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.