The Malaysia Post

Kontrak Minyak ‘Bersejarah’ Ditandatangani di Hadapan Raja dan Presiden Malaysia MBZ

Perjanjian Perjanjian Minyak Ditandatangani dan Disaksikan oleh HH MBZ dan Raja Malaysia

Presiden Sheikh Mohamed dan raja Malaysia, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah, pada Isnin menyaksikan pemeteraian perjanjian minyak penting antara kedua-dua negara.

Perjanjian telah diwujudkan antara Syarikat Minyak Nasional Abu Dhabi dan Petronas Malaysia untuk membuka kunci sumber hidrokarbon di emirat itu.

Perkongsian itu tertumpu pada Blok 1 Unconventional Onshore Abu Dhabi, lapor agensi berita negeri Wam.

“Anugerah perintis kepada syarikat minyak dan gas negara Malaysia melancarkan konsesi minyak tidak konvensional pertama di Timur Tengah,” kata Wam.

Perjanjian Konsesi

Di bawah perjanjian konsesi enam tahun itu, Petronas akan memegang 100 peratus kepentingan dan kuasa operasi untuk meneroka dan menilai minyak bukan konvensional di blok itu, yang meliputi kawasan seluas lebih 2,000 kilometer persegi.

Baca Lagi | 10 Apl Pembayaran Sah Terbaik Melalui Gcash 2022

Baca Lagi | 10 Pengaruh Terbaik di Malaysia pada tahun 2022

“Minyak tidak konvensional” ialah istilah yang digunakan untuk menggambarkan rizab minyak yang tidak boleh dicapai menggunakan teknik penggerudian tradisional.

Dr Sultan Al Jaber dan Datuk Tengku Muhammad Taufik

Perjanjian itu ditandatangani oleh Dr Sultan Al Jaber, Menteri Industri dan Teknologi Termaju dan pengarah urusan dan ketua eksekutif kumpulan Adnoc, dan Datuk Tengku Muhammad Taufik, presiden dan ketua eksekutif kumpulan Petronas

“Kami gembira dapat bekerjasama dengan Petronas mengenai konsesi minyak bukan konvensional yang bersejarah ini,” kata Dr Al Jaber.

“Anugerah ini membuka lembaran baharu kerjasama tenaga strategik dalam hubungan terjalin lama antara UAE dan Malaysia, dan ia mengukuhkan kedudukan UAE sebagai destinasi pelaburan yang dipercayai.

“Sebagai salah satu pengeluar minyak dan gas yang paling tidak berintensif karbon, Adnoc akan terus membuka nilai secara bertanggungjawab daripada sumber hidrokarbon Abu Dhabi yang luas dengan cara yang boleh dipercayai dan mampan, untuk memacu pertumbuhan ekonomi tempatan dan menyokong keselamatan tenaga global.

“Oleh itu, kami telah mendorong pengurangan risiko sumber minyak bukan konvensional Abu Dhabi dan berharap untuk membinanya bersama Petronas untuk merealisasikan potensi penuh Blok 1 Luar Pesisir Tidak Konvensional.”

Read Previous

10 Pengaruh Terbaik di Malaysia pada tahun 2022

Read Next

Bandar terkaya teratas di Malaysia

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.