The Malaysia Post

Malaysia enggan membenarkan warga Israel ke acara skuasy dunia di KL bulan depan

Malaysia yang majoritinya beragama Islam enggan memberikan visa kepada pemain Israel untuk menyertai kejohanan skuasy utama bulan depan, kata badan induk sukan itu, mencetuskan kemarahan di negara Yahudi itu.

Ia adalah contoh terbaru negara Asia Tenggara, yang tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel, cuba menghalang atlet dari negara itu.

Kejohanan Berpasukan Dunia bagi lelaki dijangka berlangsung di Kuala Lumpur dari 7-12 Disember, dengan 26 regu mengambil bahagian.

Tetapi Persekutuan Skuasy Dunia (WSF) berkata ia “telah dimaklumkan bahawa, pada masa ini, pihak berkuasa Malaysia masih belum menerima pemberian visa untuk pasukan skuasy Israel”.

“WSF komited kepada prinsip kejohanan dunia terbuka dan inklusif di mana semua negara anggota yang ingin mengambil bahagian dialu-alukan untuk berbuat demikian,” kata badan induk itu dalam satu kenyataan kepada AFP.

WSF menambah ia sedang berhubung dengan badan skuasy Malaysia dan berharap “penyelesaian yang adil dan praktikal dapat dicapai”.

Persatuan Skuasy Israel berkata ia merancang untuk beralih kepada Mahkamah Timbang Tara Sukan di Switzerland jika WSF tidak dapat menyelesaikan isu itu.

“Sungguh memalukan bahawa mereka mencampurkan sukan dengan politik,” kata pengerusi persatuan Aviv Bushinsky kepada AFP.

“Mereka yang menutup mata – semua negara yang mengambil bahagian dan membiarkan sesuatu seperti itu berlaku – mereka membenarkan perkauman dan diskriminasi berlaku dalam sukan.”

Persatuan Raket Skuasy Malaysia, pertubuhan skuasy negara, enggan mengulas.

Kejohanan itu awal tahun ini dipindahkan ke Malaysia dari New Zealand kerana sekatan perjalanan berkaitan coronavirus.

Pada 2019, Malaysia telah dilucutkan hak untuk menjadi tuan rumah Kejohanan Renang Para Dunia kerana mengancam untuk menolak atlet Israel.

Baca Lagi | Malaysia enggan membenarkan warga Israel ke acara skuasy dunia di KL bulan depan

Dan pada 2015, peluncur angin Israel terpaksa menarik diri daripada pertandingan di Pulau Langkawi selepas ditolak visa.

Perjuangan Palestin mendapat sokongan meluas di Malaysia, di mana kira-kira 60 peratus daripada penduduknya adalah etnik Melayu Islam, dan kemasukan ke negara itu menggunakan pasport Israel adalah dilarang.

Read Previous

AirAsia X menerangkan dasar tiada bayaran balik (no refund)

Read Next

Naib Presiden Bersatu Rafiq meletak jawatan sebagai ketua parti Melaka dan PN

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.