Tony Pua DAP meminta Pakatan memberikan ‘pertimbangan penuh’ terhadap tawaran Muhyiddin

Setiausaha Publisiti Nasional DAP Tony Pua telah meminta rakan-rakannya dalam Pakatan Harapan (PH) dan Pembangkang untuk memberikan “pertimbangan penuh” terhadap tawaran yang dibuat oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai kerjasama dua pihak hari ini jika gabungan itu tidak mempunyai majoriti di Dewan Rakyat.

Dalam catatan panjang di laman Facebook rasminya, Ahli Parlimen Damansara itu mengatakan PH “tidak akan rugi” kerana keputusan itu bermaksud mengakhiri kebuntuan politik serta memastikan bahawa pemerintah Perikatan Nasional (PN) melakukan reformasi politik.

Dia menambahkan bahwa rakyat pasti akan memilih PN pada pilihan raya umum berikutnya, yang dijadwalkan akan berlangsung “10 bulan lagi”, seperti yang dijanjikan oleh Muhyiddin.

“Sekarang mari kita menghitung potensi keuntungan bagi rakyat – kita mengakhiri kemelut politik dan kebuntuan; kita menyekat kepulangan kleptokrat; kita mencegah pilihan raya umum di tengah-tengah wabak itu; kita mendapat kerajaan PN untuk melaksanakan pembaharuan yang tidak ternilai; kami mendapat persamaan dalam meluluskan semua RUU dan akhirnya, kami akan mengusir PN dalam PRU yang akan diadakan sekitar 10 bulan lagi.

Dalam ucapan khasnya petang ini, Muhyiddin menyatakan kesediaannya untuk bekerjasama dengan pihak-pihak di luar PN berikutan undian keyakinan dijadualkan di Parlimen.

Muhyiddin mengatakan setelah suara keyakinan dilakukan, akan ada pemerintah yang lebih stabil dan inklusif yang mengakui input bipartisan dalam menguruskan wabak tersebut serta menjanjikan beberapa reformasi institusi dan pilihan raya umum sebelum bulan Julai tahun depan.

Majlis presiden PH serta pelbagai anggota parlimen dan parti pembangkang telah menolak tawaran itu, meminta Muhyiddin mengundurkan diri kerana sokongan majoriti di Dewan Rakyat diragukan.

Pua menambah bahawa walaupun dia secara peribadi akan bersukacita jika Muhyiddin mengundurkan diri, dia berpendapat bahawa langkah berikutnya akan sangat penting kerana tidak menjawab pertanyaan apakah PH dapat menyelamatkan negara yang dilanda wabak Covid-19.

Baca Lagi | Pemimpin Perikatan mengatakan kerjasama dua pihak, lintas parti adalah langkah matang

Dia berpendapat bahawa tawaran itu, terutama dari segi pembaharuan, adalah wajar kerana dapat menjadi kenyataan jika PH dan PN dapat bekerjasama di Parlimen.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Pemimpin Perikatan mengatakan kerjasama dua pihak, lintas parti adalah langkah matang

Read Next

Bintang K-pop Seungri dipenjara selama tiga tahun kerana mengatur pelacuran

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x