Bintang K-pop Seungri dipenjara selama tiga tahun kerana mengatur pelacuran

Bekas bintang K-pop yang dihina Seungri disabitkan kerana melakukan pelacuran dan tuduhan lain yang berpunca dari skandal seks dan dadah dan dipenjarakan selama tiga tahun hari ini oleh mahkamah tentera, kata laporan.

Penyanyi berusia 30 tahun dari boyband popular BIGBANG, yang bersara dari perniagaan kerana skandal itu berlaku dan kemudian dimasukkan ke dalam tentera, didapati bersalah atas kesemua sembilan tuduhan terhadapnya, menurut beberapa laporan media.

BIGBANG mendapat kemasyhuran yang meluas setelah debutnya pada tahun 2006 dan Seungri – nama sebenarnya Lee Seung-hyun – terus menjadi ahli perniagaan yang berjaya.

Dia disabitkan kerana mengatur perkhidmatan seks untuk bakal pelabur dalam perniagaannya, serta perjudian di luar negara di kasino mewah di Las Vegas yang melibatkan transaksi pertukaran wang asing secara haram.

“Sukar untuk melihat terdakwa tidak mengetahui pembayaran keuangan yang dibayar kepada wanita untuk seks,” kata hakim Hwang Min-je.

“Nampaknya dia melakukan pelacuran seksual secara sistematik.”

Seungri telah mengubah keterangannya di bawah pemeriksaan polisi dan di pengadilan, tambahnya, dan “tidak memiliki kredibilitas”.

Penyanyi itu juga diperintahkan untuk membayar wang pengganti 1.15 bilion won (AS $ 1 juta).

Siasatan terhadap skandal yang melingkupinya mengungkap banyak tuduhan terhadap pemuzik dan kakitangan lain di YG Entertainment – bekas agensi Seungri dan salah satu syarikat pengurusan K-pop terbesar.

Ini mendorong Ketua Pegawai Eksekutif agensi itu, Yang Hyun-suk untuk mengundurkan diri, menghadapi siasatan sendiri terhadap perjudian haram.

Reaksi terhadap keputusan itu cepat hari ini, dengan banyak pengguna dalam talian mengatakan hukuman Seungri terlalu ringan untuk kesalahan tersebut.

“Walaupun beruntung dia akhirnya dipenjara, jangkanya terlalu pendek,” seorang pengguna di Naver, portal terbesar di negara ini, menyiarkan.

Yang lain menambahkan: “Sepatutnya 30 tahun, bukan tiga.”

Keputusan itu dikeluarkan sebulan sebelum dia dibebaskan dari perkhidmatan ketenteraan wajibnya.

Semua lelaki Korea Selatan yang berkebolehan wajib memenuhi sekitar dua tahun perkhidmatan ketenteraan untuk mempertahankan negara itu dari Korea Utara yang bersenjata nuklear, yang secara teknikalnya masih berperang.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Tony Pua DAP meminta Pakatan memberikan ‘pertimbangan penuh’ terhadap tawaran Muhyiddin

Read Next

Umno menolak tawaran kerjasama antara parti Muhyiddin

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x