Pematuhan agama yang semakin meningkat – didorong oleh dasar kerajaan yang dilaksanakan untuk mempromosikan sektor seperti makanan halal dan perbankan Islam, serta parti politik yang memburu undi Muslim – telah membentuk semula landskap pengguna Islam di Malaysia dan negara jirannya hanya dalam satu generasi, laporan telah ditunjukkan.
Oleh sebab itu, laporan yang ditulis oleh Wunderman Thompson Intelligence, dengan kerjasama VMLY&R Malaysia’s Muslim Intel Lab bertajuk “The New Muslim Consumer: How Rising Observance is Reshaping the Consumer Landscape in South-east Asia and Beyond”, menunjukkan bahawa 33 peratus daripada respondennya mengatakan mereka lebih memerhatikan akidah mereka berbanding ibu bapa mereka pada usia mereka.
Laporan itu mengatakan bahawa sebelum ini, kepenggunaan yang dipengaruhi oleh Muslim hanya akan merangkumi makanan – terutamanya mengelakkan daging babi dan alkohol – tetapi kini telah berkembang termasuk fesyen, bank, perjalanan, pendidikan, serta perbelanjaan peribadi, pelaburan dan derma, yang terkemuka. kepada kemunculan jenama fesyen sederhana, bank patuh Syariah, salun rambut hijabi sahaja, serta restoran dim sum halal.
Ia juga menyatakan bahawa pembandaran Islam ini telah mendorong pertumbuhan setem kelulusan Islam, seperti pensijilan halal untuk produk atau perkhidmatan.
Hew Wai Weng, seorang felo penyelidik di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang mengkaji kelas menengah Islam di Malaysia dan Indonesia, menggelarkan “Islamisme cair” ini, sebuah riff mengenai konsep “moden cair” yang menggambarkan perubahan berterusan dalam masyarakat kontemporari.
“Perbandaran adalah salah satu sebab pensijilan halal menjadi begitu penting di Malaysia dan Indonesia.
“Ini (pensijilan) amat penting bagi mereka yang meninggalkan kebiasaan bandar kecil dan kampung yang rapat untuk bandar, kerana mereka mencari rangkaian yang boleh dipercayai,” katanya dipetik dalam laporan itu.
Berdasarkan ini, laporan itu mendapati bahawa Islam telah menjadi bahagian penting dalam kehidupan seharian, dengan 91 peratus responden mengatakan bahawa mempunyai hubungan yang kukuh dengan Allah adalah sangat penting, setanding dengan penjagaan kesihatan dan diikuti rapat oleh keluarga, pada 89 setiap sen.
Di hujung spektrum yang lain, hanya 34 peratus daripada responden melihat kekayaan sebagai penting, hanya 28 peratus mengatakan mengikuti nafsu mereka adalah penting, dan hanya 12 peratus menyebut kemasyhuran.
Laporan itu juga menyatakan bahawa lelaki secara signifikan lebih cenderung daripada wanita untuk mengutamakan perkahwinan, kanak-kanak dan kerjaya, manakala wanita secara signifikan lebih cenderung untuk meletakkan kepentingan untuk mempunyai pengalaman dan pengalaman baharu yang berbeza daripada ibu bapa mereka, serta perjalanan.
Dari segi peranan dan tanggungjawab jantina, laporan itu mendapati majoriti responden menunjukkan bahawa lelaki memberikan sokongan kewangan paling banyak untuk isi rumah mereka.
Walau bagaimanapun, minoriti yang ketara – dua daripada lima – wanita mengatakan bahawa mereka memberikan sokongan kewangan yang paling banyak untuk isi rumah mereka.
Daripada jumlah itu, 17 peratus wanita menganggap diri mereka sebagai ketua rumah tangga kerana mereka menyediakan sokongan kewangan yang paling banyak di dalamnya.
Perbandaran pengguna Islam juga telah membawa kepada persetujuan bahawa wanita muda harus mempunyai lebih banyak akses kepada pendidikan.
Walau bagaimanapun, kurang daripada satu pertiga sangat merasakan bahawa wanita muda sepatutnya mempunyai lebih banyak kebebasan daripada yang mereka lakukan sekarang, atau lebih banyak suara dalam komuniti masjid atau kerajaan mereka.
Dari segi perjalanan, ketersediaan restoran halal dan pilihan hotel adalah sama pentingnya dengan kos perjalanan untuk pengguna Islam dan telah menjadi pemacu utama pilihan destinasi apabila mempertimbangkan perjalanan antarabangsa.
Pengguna Islam juga kini akan mengambil tahu tentang kemesraan kerajaan dan rakyat destinasi terhadap orang Islam apabila membuat keputusan.
Tinjauan itu juga menunjukkan bahawa umat Islam mengamalkan teknologi untuk meneruskan gaya hidup halal mereka, termasuk menggunakan aplikasi mudah alih, dengan 42 peratus dan 39 peratus lelaki membeli-belah dalam talian sekurang-kurangnya sekali seminggu.
Ia mengatakan bahawa pengguna berkemungkinan besar beralih kepada membeli-belah dalam talian untuk pakaian, produk isi rumah, produk kecantikan, produk teknologi dan barangan runcit, manakala lelaki lebih cenderung untuk membeli produk teknologi dalam talian, tetapi sebaliknya wanita lebih cenderung untuk membuat pembelian dalam talian.
Tinjauan itu meliputi 1,000 pengguna di Indonesia dan Malaysia, yang dijalankan pada Mei 2022 oleh SONAR, alat penyelidikan dalam talian proprietari Wunderman Thompson.