‘Saya harap Malaysia dapat memiliki suara yang lebih besar dalam BWF’ – Kenny Goh

Ahli majlis Persekutuan Badminton Dunia (BWF) yang baru dipilih, Datuk Kenny Goh menyatakan hasratnya untuk melihat Malaysia mempunyai suara yang lebih besar dalam badan pengelola sukan.

Kenny, yang juga setiausaha agung Persatuan Badminton Malaysia (BAM), berharap dapat menyelesaikan banyak masalah yang akan dibahaskan di BWF demi pembangunan badminton, baik di dalam atau di luar negara.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada presiden BAM, Tan Sri Mohamad Norza Zakaria, yang mencalonkan saya ke dewan dan mengucapkan terima kasih kepada semua anggota yang mempercayai saya.

“Sejujurnya, kepercayaan telah diberikan kepada saya tetapi lebih-lebih lagi saya rasa sekarang kita dapat benar-benar bekerjasama sebagai satu pasukan untuk memastikan perkembangan sukan ini untuk Malaysia dan global,” katanya kepada Bernama ketika dihubungi hari ini.

Pada mesyuarat agung tahunan BWF ke-82 (AGM) yang diadakan hampir hari ini, Kenny mendapat 218 undi untuk menjadi antara 20 yang dipilih sebagai anggota dewan untuk penggal 2021-2024.

Dari jumlah itu, lapan berasal dari Asia, tujuh dari Eropah, masing-masing dua dari Pan America dan Afrika dan satu dari Oceania.

Dane Poul-Erik Hoyer Larsen, pemenang pingat emas Sukan Olimpik Atlanta 1996, dikembalikan tanpa bertanding sebagai presiden seperti wakil presiden Khunying Patama Leeswadtrakul dan naib presiden (Para Badminton) Paul Kurzo.

Baca Lagi | UAE mengumumkan tawaran untuk menjadi tuan rumah COP 28

Sementara itu, Kenny mengatakan latihan berdasarkan karantina yang melibatkan pemain dari program Road To Tokyo (RTT) dan beberapa pemain senior di Akademi Badminton Malaysia (ABM), Bukit Kiara, di sini, telah berjalan lancar sejauh ini.

Dia juga tidak melihat alasan mengapa pemain tidak dapat mengatasi situasi karantina kerana mereka telah melalui keadaan serupa tahun lalu.

Kenny menambah bahawa selain daripada latihan biasa, BAM telah membariskan beberapa aktiviti termasuk aktiviti rekreasi di dalam gedung akademi untuk membantu mereka mengatasi situasi pandemik sekarang. Pemain perseorangan lelaki perseorangan lelaki, Lee Zii Jia dan pasangan beregu wanita berpasangan Pearly Tan-M. Thinaah kembali menjalani latihan pada 27 April setelah lebih dari seminggu tidak aktif kerana 15 individu positif Covid-19 di ABM bulan lalu.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

UAE mengumumkan tawaran untuk menjadi tuan rumah COP 28

Read Next

Muhyiddin: Tidak ada piawaian berganda dalam mematuhi Covid-19 SOP

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x