Airasia Food untuk melebarkan sayapnya ke Johor dan Pulau Pinang bulan depan

Hampir setahun sejak diperkenalkan di kawasan Lembah Klang, makanan airasia kini siap melebarkan sayapnya ke bandar-bandar besar lain di negara ini bermula dengan Johor dan Pulau Pinang bulan depan.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Bhd, Riad Asmat mengatakan perniagaan itu mencatatkan pertumbuhan yang sangat positif, semasa menjalankan arahan untuk menjalankan pergerakan antara Oktober hingga Disember 2020, dan lintasan tetap menjanjikan hingga 2021.

Dia mengatakan di bawah rancangan pengembangannya, syarikat itu telah mempunyai program keusahawanan untuk merekrut lebih banyak bakat untuk mengembangkan makanan airasia bersama di pasar berpotensi yang akan datang, serta memperoleh lebih banyak pedagang di bawah payungnya.

“Orang-orang sudah siap dan mencari lebih banyak pilihan (perkhidmatan makanan) sekarang dan tawarkan kami pada makanan airasia, baik dari perspektif pelanggan dan pedagang, dapat menampung keperluan mereka di pasar,” katanya kepada Bernama dalam wawancara baru-baru ini.

Riad menamakan Ipoh, Kota Kinabalu, Kuching, Miri, dan Kota Bharu sebagai pasaran berpotensi seterusnya.

Baca Lagi | Bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB mengatakan takut memberitahu SPRM ‘kebenaran’

Mengenai pasaran antarabangsa, dia mengatakan syarikat itu bertujuan untuk menandakan kehadirannya di Singapura bulan depan, dan pasaran lain seperti Indonesia, Filipina dan Thailand tidak lama lagi.

Dilancarkan semasa pesanan kawalan pergerakan (MCO) pada Mei 2020, makanan airasia adalah platform penghantaran makanan yang lancar, bebas ribut dan berpatutan untuk peniaga kerana ia berjalan pada model harga tetap yang setara dengan kadar komisen hanya 10 peratus.

Dia berkata pada masa ini, ia mempunyai kadar komisen terendah di pasaran kerana yuran komisen platform lain berkisar antara 15 persen dan 30 persen, dan makanan airasia adalah satu-satunya platform yang menawarkan harga tetap.

Penjual juga dapat mengawal menu dan harganya dengan mudah dan menerima liputan penghantaran yang diperpanjang hingga 60 kilometer dibandingkan dengan liputan 15 kilometer oleh platform pesanan makanan lain.

Riad berkata, walaupun ada penyedia perkhidmatan yang telah lama berada di pasar, makanan airasia percaya bahawa pasaran cukup besar untuk satu alternatif lain dengan kelebihan yang dapat dibawanya ke meja.

Dia mengatakan makanan airasia memberikan para pedagang dengan penawaran yang kompetitif, yang secara langsung dan tidak langsung dapat menolong mereka memperoleh keuntungan yang lebih besar dari segi keuntungan dan kos rendah, yang seterusnya memberi keuntungan kepada pelanggan mereka.

Sebagai salah satu perniagaan di bawah aplikasi super airasia.com Asean, makanan airasia disokong oleh ekosistem airasia.com lebih 60 juta pengguna yang dapat memperoleh dan membayar dengan Mata BESAR mereka, katanya.

“Kelebihan pedagang bergabung dengan kami adalah berdasarkan struktur yang kuat, termasuk dari perspektif teknologi dan pelanggan. Seorang peniaga sekarang akan mendapat potensi pendedahan sehingga 60 juta pelanggan dalam ekosistem kita, ”katanya.

Mengenai prospek, Riad mengatakan penjualan meningkat semasa penutupan tetapi perniagaan akan tetap relevan di masa depan setelah vaksin disediakan, kerana teknologi membantu orang memenuhi keperluan mereka dengan cara yang sangat mudah.

“Sekiranya anda memberikan produk yang tepat yang diinginkan orang dan terus meningkatkan perniagaan dengan inovasi, pasti anda dapat mempertahankan perniagaan untuk jangka masa panjang.

“Pertumbuhan kami di makanan airasia tidak hanya membantu perniagaan makanan tempatan, tetapi juga memiliki kesan limpahan dalam menciptakan lebih banyak peluang pekerjaan,” katanya. Sehingga kini, makanan airasia menggunakan lebih daripada 1,500 teleporter (penunggang) yang menawarkan perkhidmatan kepada 1,200 restoran di sekitar Lembah Klang.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Jokowi menamakan pegawai bank Indonesia sebagai CEO dana kekayaan berdaulat yang menargetkan US $ 20b

Read Next

Najib akan ‘menyokong’ Rosmah esok di mahkamah

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x