Najib akan ‘menyokong’ Rosmah esok di mahkamah

Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak akan hadir esok ketika Mahkamah Tinggi menyampaikan keputusannya mengenai apakah isterinya Datin Seri Rosmah Mansor harus membela diri dalam perbicaraan rasuah berhubung projek pembekalan elektrik ke sekolah-sekolah luar bandar di Sarawak.

Peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah hari ini memberitahu hakim Mahkamah Tinggi Collin Lawrence Sequerah bahawa anak guamnya Najib ingin menghadiri prosiding mahkamah dalam kes Rosmah esok terlebih dahulu, sebelum menghadiri perbicaraannya sendiri.

“Saya juga membuat permohonan kerana pelanggan saya ingin menyokong isterinya,” katanya kepada hakim yang sedang mendengar perbicaraan rasuah Najib sendiri atas dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Kemudian, ketika ditemui di kompleks pengadilan, Shafee menjelaskan kepada wartawan bahawa hakim telah menyetujui permintaan Najib.

Baca Lagi | Airasia Food untuk melebarkan sayapnya ke Johor dan Pulau Pinang bulan depan

“Dan kemudian saya berdiri dan mengatakan pelanggan saya ingin memberi sokongan, sokongan emosi ketika isteri menerima keputusan agar pembelaan dipanggil atau tidak,” katanya kepada wartawan.

Shafee mengatakan hakim pada mulanya mahu perbicaraan 1MDB Najib dimulakan pada pukul 9.30 pagi, tetapi dia telah memberitahu hakim bahawa prosiding kes Rosmah di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Mohamed Zaini Mazlan akan bermula pada pukul 9.30 pagi.

Shafee menyatakan bahawa hakim kemudian mengatakan perbicaraan 1MDB esok akan bermula pada pukul 10 pagi atau setiap kali prosiding kes Rosmah berakhir.

Untuk memastikan perbicaraan yang adil, tertuduh harus hadir semasa perbicaraan tersebut.

Ketika ditanya apakah Najib akan diizinkan menghadiri proses pengadilan esok dalam kes Rosmah, Shafee mengatakan kepada wartawan: “Ya, kerana tidak ada bukti yang diberikan, hanya keputusan.”

Besok, hakim dalam kes Rosmah akan membuat keputusan mengenai apakah dia dapat berjalan bebas atau apakah dia harus membela diri.

Perbicaraan Rosmah dimulakan pada 5 Februari 2020. Itu juga pertama kalinya Rosmah dan Najib berada di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pada hari yang sama untuk perbicaraan perbicaraan berasingan, yang diadakan di dua ruang mahkamah berbeza di tingkat lima. Najib ketika itu menghadiri perbicaraannya atas dana SRC International Sdn Bhd pada masa itu. Najib dilihat sebentar di kamar pengadilan Rosmah pada 5 Februari 2020, tetapi kehadirannya tidak diperhatikan oleh hakim ketika itu.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Airasia Food untuk melebarkan sayapnya ke Johor dan Pulau Pinang bulan depan

Read Next

Putrajaya membuat perjanjian komersial dengan ntv7 Media Prima melalui DidikTV

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x