The Malaysia Post

Semakan Keputusan Permohonan Ke UA Bagi Sesi 2023/2024 Kini Dibuka

Lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan pemegang sijil setaraf kini boleh menyemak keputusan permohonan ke universiti awam (UA) untuk sesi akademik 2023/2024. Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) telah mengumumkan bahawa semakan ini boleh dilakukan bermula hari ini. Bagi para pelajar yang berjaya, surat tawaran rasmi akan dikeluarkan oleh UA dan boleh dicetak bermula pada 26 September 2022. Ini adalah langkah penting dalam proses kemasukan ke UA bagi sesi yang akan datang.

Tarikh dan Cara Semakan

Semakan keputusan boleh dilakukan secara dalam talian mulai 7 September 2023 pukul 12 tengah hari hingga 16 September 2023 jam 5 petang. Untuk memudahkan para pelajar, pautan-pautan berikut boleh digunakan:

– [https://jpt.utm.my](https://jpt.utm.my)

– [https://jpt.uum.edu.my](https://jpt.uum.edu.my)

– [https://jpt.unimas.my](https://jpt.unimas.my)

– [https://jpt.ums.edu.my](https://jpt.ums.edu.my)

– [https://jpt.umt.edu.my](https://jpt.umt.edu.my)

Selain itu, pelajar juga boleh menggunakan Aplikasi Mobile UPUPocket pada telefon pintar mereka untuk menyemak keputusan.

Baca lagi | Universiti Teknologi PETRONAS (UTP) Universiti Terbaik di Malaysia – THE Asia University Rankings 2023

Pengesahan Tawaran

Penting untuk diingat bahawa pengesahan setuju atau penolakan tawaran boleh dilakukan bermula 8 September hingga 16 September 2023 melalui laman web rasmi UA. Bagi yang berjaya, surat tawaran rasmi akan dikeluarkan oleh UA dan boleh dicetak pada 26 September 2022 setelah calon membuat pengesahan setuju terima tawaran dalam tempoh yang dinyatakan.

Permohonan Rayuan

Bagi mereka yang tidak berjaya mendapat tawaran program pengajian, terdapat peluang untuk mengemukakan permohonan rayuan. Permohonan rayuan boleh dibuat melalui UPUOnline dalam tempoh 10 hari bermula 7 September 2023, pukul 12.00 tengah hari sehingga 16 September 2023, pukul 5 petang. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa dasar pemilihan rayuan adalah tertakluk kepada kekosongan tempat yang ditawarkan mengikut program pengajian selepas pendaftaran pelajar baharu selesai dilaksanakan.

Baca lagi | Universiti Terbaik untuk Belajar Sains Komputer atau Teknologi Maklumat di Malaysia

Maklumat Tambahan

Untuk sebarang pertanyaan atau keperluan maklumat tambahan, pelajar boleh menghubungi talian hotline KPT di 03-8870 8200 atau menghantar emel ke [email protected]. Pihak KPT sedia membantu anda dalam proses ini.

Dengan dimulainya proses semakan keputusan, para pelajar lepasan STPM kini mempunyai peluang untuk merancang masa depan pendidikan mereka dengan lebih baik. Semoga keputusan yang diperoleh akan membawa kejayaan dalam pengajian mereka di universiti awam.

About Mohammed Ibrahim

Mohammad Ibrahim adalah pembela kebenaran. Dia percaya bahawa penting untuk bersuara dan memperjuangkan perkara yang betul, tidak kira apa kosnya. Mohammad telah mendedikasikan hidupnya untuk memperjuangkan keadilan sosial dan mencipta masa depan yang lebih baik untuk semua. Beliau seorang penceramah yang berkuasa dan ahli strategi politik yang mahir.

Read Previous

Bandar Kedua Terbesar Britain Diisytihar Muflis

Read Next

Hari Hijab Sedunia 2023: 5 Fakta Yang Ramai Belum Tahu

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.