Koleksi Masih Jauh untuk Dicapai
Jika pariti dalam koleksi muzium masih jauh daripada dicapai, pameran yang didedikasikan untuk artis wanita semakin berlipat ganda.
Sama seperti mereka yang berdedikasi kepada artis matang seperti Rose Wylie dan Jacqueline de Jong, yang menemui kejayaan yang sepatutnya mereka perolehi kemudian dalam hidup mereka.
Rose Wylie adalah bukti bahawa bakat tidak mempunyai usia. Ahli oktogenarian ini telah melukis selama lebih daripada 40 tahun di Kent, di selatan England, tetapi dia hanya menikmati pengiktirafan antarabangsa sebagai artis kiasan selama 10 tahun yang lalu.
Hanya pada tahun 2010 orang awam menemui lukisannya yang meriah dan berwarna-warni dalam pameran kumpulan di Muzium Wanita dalam Seni Negara di Washington, DC.
Ini diikuti dengan pameran di Tate pada 2013, di Muzium Seni Aspen pada 2020, dan kini di Muzium Seni Kontemporari Perbandaran di Ghent (SMAK), Belgium.
“perasan orang pilih-pilih…” ialah pameran solo pertama Rose Wylie di Belgium. Ia bukan retrospektif, tetapi pilihan lukisan dan lukisan terkini yang tidak pernah dipamerkan sebelum ini.
Mereka bermain dengan konvensyen bergambar, terutamanya dari segi perspektif, yang menjadikan mereka kelihatan seperti coretan kanak-kanak yang besar.
Tetapi kesederhanaan yang jelas ini membayangkan kebimbangan yang lebih mendalam terhadap subjek yang lebih serius, seperti peperangan, pemanasan global atau gambaran stereotaip wanita.
Pameran di SMAK tidak linear, begitu juga kerjaya Rose Wylie. Artis itu berhenti melukis selama bertahun-tahun untuk mengabdikan dirinya kepada keluarganya. Dia mendaftar di Kolej Seni Diraja pada tahun 1970-an, menamatkan pengajian pada tahun 1981. Sejak itu, dia tidak pernah berhenti membuat lukisan yang meriah dan berwarna-warni yang menjadikannya terkenal.
Ramai artis wanita lain telah menikmati kejayaan lewat dalam kerjaya mereka. Muzium Seni Mori di Tokyo memberi penghormatan kepada mereka tahun lepas dalam pameran bertajuk “Tenaga Satu Lagi: Kuasa untuk Terus Mencabar — 16 Artis Wanita dari seluruh Dunia.” Pengunjung ke muzium Jepun telah diperkenalkan dengan amalan artistik artis yang sering diabaikan seperti Phyllida Barlow dari Britain, Anna Boghiguian dari Mesir, Anna Bella Geiger dari Brazil, dan artis Cuba-Amerika Carmen Herrera.
Carmen Herrera meninggal dunia pada Februari pada usia 106 tahun, selepas menemui kejayaan di kemudian hari dengan karya abstrak geometri dan berwarna-warninya.
Baca Lagi | Cara Menjernihkan Fikiran dan Menjadi Lebih Produktif
Baca Lagi | Bolehkah kita Satu Hari Mencapai Marikh dalam Hanya 45 hari?
Bekerja dalam Bayang Lelaki
Walaupun Carmen Herrera melukis kanvas berstruktur dan minimalis selama lapan dekad, karyanya jarang dipamerkan di khalayak ramai. Sehingga tahun 2004 dia menjual lukisan pertamanya. Dia ketika itu berumur 89 tahun. Akibatnya, Carmen Herrera akhirnya dapat menikmati kejayaan yang sepatutnya sebagai tokoh utama abstraksi geometri dan minimalisme pada separuh kedua abad ke-20.
Muzium antarabangsa utama telah mengkhususkan retrospektif kepada kerjayanya, seperti Muzium Seni Amerika Whitney pada 2016, dan karyanya kini berada dalam koleksi tetap Guggenheim Abu Dhabi, MoMA di New York dan Tate Modern di London.
Semasa hayatnya, Carmen Herrera sentiasa kritis terhadap halimunan wanita dalam sejarah seni. Terutamanya bagi mereka yang, seperti dia, membebaskan diri mereka daripada kanun bergambar dan enggan dikurung dalam mana-mana genre.
“Saya mengenali [artis Amerika] Ad Reinhardt, dan dia sangat taksub dengan Georgia O’Keeffe dan kejayaannya. Dia membencinya. Benci dia! Georgia kuat, dan lukisannya dipamerkan di mana-mana, dan dia cemburu, “kata Carmen Herrera kepada The Guardian pada 2016.
Kenaikan wanita dalam dunia seni sentiasa dihalang oleh prasangka misoginis dan pro-lelaki, yang mana hanya lelaki yang layak mencapai status artis profesional.
“Pencerobohan besar-besaran wanita dalam bidang seni akan menjadi bencana yang tidak dapat diperbaiki,” tulis pelukis Perancis abad ke-19, Gustave Moreau, mengenai rakan sekerjanya Marie Bashkirtseff.
“Apa yang akan terjadi dengan kita, apabila makhluk yang fikirannya praktikal dan sederhana seperti minda wanita, apabila makhluk yang begitu kekurangan dalam karunia imaginasi sebenar, menawarkan akal sehat artistik mereka yang mengerikan, disokong oleh dakwaan?”
Namun wanita tidak pernah menunggu kelulusan rakan lelaki mereka untuk menyumbang kepada sejarah seni. Kurator wanita semakin berusaha untuk membawa artis ini keluar dari rizab muzium dengan mengadakan pameran yang memberi tumpuan khusus kepada karya artis wanita.
Fenomena yang memberi manfaat — selepas kematian atau sebaliknya — artis seperti Etel Adnan, Zilia Sánchez, Mirdingkingathi Juwarnda Sally Gabori, Luchita Hurtado dan Jacqueline de Jong. Apatah lagi mereka yang masih menunggu untuk ditemui, atau ditemui semula.