Speaker mengatakan berubah fikiran untuk melantik Ahli Parlimen DAP sebagai timbalan sementara

Speaker Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun hari ini menjelaskan bahawa dia telah berubah pikiran untuk melantik Ahli Parlimen Teluk Intan Nga Kor Ming sebagai Timbalan Speaker sementara, dan tidak dipaksa untuk melakukannya.

Semasa sesi perbahasan, Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo menyela memetik Perintah Tetap dan sekali lagi bertanya mengapa Nga tidak dilantik ke jawatan itu semalam walaupun ada surat rasmi mengenai perkara itu.

Dia juga bertanya apakah persidangan itu sah kerana Nga tidak mempengerusikannya pada waktu yang ditentukan dari jam 2.30 petang hingga 4 petang.

Dia juga menunjuk pertanyaan Ahli Parlimen Kota Melaka, Khoo Poay Tiong pada waktu pagi ketika sesi Pertanyaan dan Tanya Jawab (Q&A), di mana yang terakhir bertanya apakah menteri kanan telah campur tangan agar janji Nga dibatalkan.

Azhar kemudian mengesahkan bahawa dia telah meminta Nga untuk mengambil alih tugas sebagai Timbalan Speaker sementara, sebagaimana haknya di bawah Peraturan Tetap.

“Oleh itu, ya, saya memang memberi surat kepada Teluk Intan dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepadanya kerana dengan senang hati menerima permintaan saya. Saya berubah fikiran pada saat-saat terakhir dan untuk soalan pertama anda, prosesnya sah semasa saya kembali untuk mempengerusikan mesyuarat.

“Pada pertanyaan kedua anda, saya benar-benar tidak dipaksa atau ditekan oleh siapa pun untuk mengubah fikiran saya. Saya hanya menggunakan budi bicara saya untuk mengubah fikiran saya. Terima kasih, ”katanya.

Azhar juga mengatakan bahawa dia tidak menerima panggilan telefon mengenai perkara itu, setelah Gobind meminta penjelasan lebih lanjut.

Dia kemudian memerintahkan penggubal undang-undang untuk kembali ke perbahasan ucapan Yang di-Pertuan.

Awal hari ini, Dewan Rakyat menjadi huru-hara hari ini ketika Ahli Parlimen Pembangkang menuntut agar Timbalan Yang di-Pertua dan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjelaskan apakah yang terakhir telah menghalang pelantikan Nga sebagai Timbalan Speaker sementara untuk mempengerusikan sesi petang semalam.

Baca Lagi | Jangan anggap membentuk pakatan politik pasca pilihan raya sebagai ‘parti-melompat’, kata Mahathir

Timbalan Yang di-Pertua, Datuk Mohd Rashid Hasnon mempengerusikan Soalan dan Jawapan hari ini ketika Khoo menyela dan menuntut agar dia menjelaskan sekiranya seorang menteri kanan telah menyekat pelantikan Nga untuk peranan tersebut.

Namun, Rashid mengetepikan argumen berikutnya, dan mengarahkan penggubal undang-undang kembali ke agenda.

Abdullah Hakim

Kewartawanan dan berita adalah cawan kopi saya setiap hari

Read Previous

Perak memulakan vaksinasi Covid-19 untuk remaja

Read Next

FBI mencari tunangan Gabby Petito setelah mayatnya ditemui

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.