Samsung VP dipenjara selama 2.5 tahun kerana skandal rasuah

Ketua de facto kerajaan perniagaan Samsung Korea Selatan dihukum hari ini atas skandal rasuah besar dan dipenjara selama dua setengah tahun, dalam keputusan yang melucutkan raksasa teknologi dari pembuat keputusan tertinggi.

Lee Jae-yong, naib pengerusi Samsung Electronics, pembuat telefon pintar dan cip memori terbesar di dunia, didapati bersalah melakukan rasuah dan penggelapan berkaitan dengan skandal yang menjatuhkan presiden Park Geun-hye.

Lee “secara aktif memberi rasuah dan secara implisit meminta presiden menggunakan kuasanya untuk membantu penggantiannya yang lancar” di kepala konglomerat yang luas itu, kata Mahkamah Daerah Pusat Seoul dalam keputusannya.

“Sangat disayangkan bahawa Samsung, syarikat terkemuka di negara ini dan inovator global yang bangga, berulang kali terlibat dalam jenayah setiap kali ada perubahan dalam kekuatan politik.”

Ia memenjarakannya selama dua setengah tahun, mengakhiri perbicaraan semula yang merupakan langkah terakhir dalam proses perundangan yang telah lama berjalan yang telah digantung Samsung selama bertahun-tahun.

Baca Lagi | Starbucks memerintahkan untuk membayar RM59,000 kepada pelanggan

Lee – yang sebelumnya masuk ke mahkamah berwajah muram dan memakai topeng muka, tanpa menjawab pertanyaan teriakan wartawan – segera ditahan.

Dia telah berkesan menjadi ketua kumpulan Samsung pelbagai aspek selama beberapa tahun setelah ayahnya ditinggalkan di tempat tidur akibat serangan jantung, akhirnya meninggal pada bulan Oktober.

Sejauh ini Samsung adalah konglomerat keluarga terkawal, atau chaebol, yang menguasai perniagaan dalam ekonomi ke-12 terbesar di dunia.

Perolehan keseluruhannya setara dengan seperlima dari produk domestik kasar nasional dan sangat penting untuk kesihatan ekonomi Korea Selatan.

Peningkatannya didorong oleh kesediaan untuk melabur berbilion-bilion dalam pertaruhan strategik pada teknologi utama.

Tetapi para pakar mengatakan hukuman itu akan menimbulkan kekosongan kepemimpinan yang dapat menghambat pengambilan keputusannya mengenai pelaburan berskala besar di masa depan.

“Ini benar-benar pukulan besar dan krisis besar bagi Samsung,” kata Kim Dae-jong, seorang profesor perniagaan di Universiti Sejong.

Kes itu berpusat pada berjuta-juta dolar kumpulan Samsung membayar kepercayaan rahsia Park Choi Soon-sil, yang didakwa atas permintaan pemerintah termasuk memastikan peralihan yang lancar bagi Lee untuk menggantikan ayahnya yang sedang sakit.

Skandal itu menyoroti hubungan buruk antara perniagaan besar dan politik di Korea Selatan, dengan presiden yang digulingkan dan rakannya dituduh mengambil rasuah dari syarikat besar korporat sebagai pertukaran untuk layanan istimewa.

Lee pertama kali dipenjara selama lima tahun pada tahun 2017, setelah penggulingan Park.

Sebuah mahkamah rayuan menolak sebahagian besar hukuman rasuahnya dan memberinya hukuman yang ditangguhkan pada tahun berikutnya, tetapi Mahkamah Agung kemudian memerintahkan lelaki berusia 52 tahun itu untuk menjalani perbicaraan semula.

Pada bulan Mei, Lee membuat permintaan maaf umum yang jarang terjadi, membungkuk sebelum mem-flash kamera kerana salah laku syarikat termasuk rancangan kontroversi syarikat itu untuk dia naik ke kepimpinan.

Anak-anaknya sendiri, dia berjanji, tidak akan menggantikannya dalam peranan pengurusan atasan di syarikat itu.

Kedua-dua bapa Lee Kun-hee dan datuk – pengasas Samsung, Lee Byung-chull – mempunyai undang-undang sendiri tetapi tidak pernah menjalani masa di belakang penjara.

Awal bulan ini, Samsung Electronics, anak syarikat unggulan kumpulan itu, melonjak lebih dari 25 peratus pada keuntungan operasi suku keempat, memetik keuntungan dari pekerjaan yang disebabkan oleh wabak dari rumah yang meningkatkan permintaan untuk peranti yang dikuasakan oleh cipnya. Penganalisis meramalkan tinjauan yang stabil untuk syarikat pada tahun 2021, didorong oleh permintaan berterusan untuk memori cip.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Saravanan mengatakan hubungan MIC-PAS diuji dengan Sanusi sebagai MB

Read Next

Umno tidak akan menyerah, dibuli atau dibeli

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x