Rapper Jay Park meminta maaf kepada peminat Muslim setelah membandingkan dirinya dengan Allah

Rapper Korea-Amerika Jay Park telah meminta maaf kepada peminat Muslimnya untuk kali kedua setelah dia dikritik kerana membandingkan dirinya dengan Allah dalam lagu Mukkbang (Remix).

Rapper berusia 34 tahun itu menyiarkan kenyataan di Twitter semalam mengakui bahawa dia “tidak melihat masalah” pada mulanya ketika peminat memanggilnya untuk liriknya.

“Semasa saya membaca komen (bukan yang membenci tetapi yang benar-benar cuba mendidik mengapa ia menyinggung perasaan), saya melihat bahawa saya menggunakan perkataan yang sanggup mati dalam lirik saya.

“Bukan tempat saya untuk menggunakan sesuatu yang sangat bermakna bagi orang Islam dalam lirik rap saya dengan bebas.

Mukkbang (Remix), yang dirilis pada tahun 2020, mencetuskan kontroversi baru di Twitter semalam setelah pengguna menyoroti ayat Park dalam lagu tersebut.

Garis-garis, “Sembahlah saya seperti Allah / Selesaikan seperti wallah” menyentuh hati peminat-peminat Muslim yang terus membanting Park kerana “tidak sopan” dan “Islamofobik.”

Bintang hip-hop kemudian pergi ke Twitter untuk meminta maaf dan menekankan bahawa liriknya “tidak pernah bermaksud menyinggung perasaan atau tidak menghormati.”

Namun, dia mempertahankan sikap defensif terhadap lagu tersebut dan mengatakan bahawa “naratif palsu” digunakan untuk mengotorkan gambarnya

“Anda semua perlu mengeluarkan komen untuk membuat komen” agama “atau” rasis “.

“Berhenti dengan naratif palsu itu.

“Bagi saya, ini hanya lirik. Bagi sesetengah orang, ia lebih serius. Semudah itu, ”tulisnya.

Dalam tweet susulan, Park juga mendakwa bahawa dia tidak menyedari kepentingan di sebalik perkataan “Allah” dan terus menerangkan bagaimana kata-kata dan simbol dirasakan berbeza bergantung pada latar belakang seseorang. “Setiap orang mengambil sesuatu yang berbeza bergantung pada tempat anda berada, bagaimana anda dibesarkan, (dll).

Baca Lagi | Ryzal Ibrahim meminta maaf kerana jenaka ‘tidak sensitif’ mengenai pakaian tradisional Iban

“Kata-kata dan simbol bermaksud segalanya bagi beberapa orang tetapi bagi mereka yang tidak tahu, itu hanya perkataan lain. Tidak ada yang salah. “

Dia menyimpulkan dengan mengatakan dia meminta maaf “sepenuh hati” tetapi terus menyebut sebagian pengkritiknya sebagai “pembenci.”

“Sayangi semua peminat Muslim SEBENAR saya dan saya harap ini tidak membuat anda memikirkan saya berbeza.

“Kepada mereka yang ingin membenci, biarkan mereka benci,” tulisnya. Permintaan maaf pertama Park tidak berlaku baik dengan pengguna media sosial dan banyak yang menuduh penyanyi-penulis lagu “menyoroti” dengan melukis mereka yang mengkritiknya dengan keras sebagai pembenci semata-mata.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Atlet harus pergi ke Tokyo dengan yakin, kata ketua IOC

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x