Rapper Cardi B meminta maaf kerana meniru dewi Hindu Durga

Rapper Cardi B meminta maaf kerana meniru dewi Hindu Durga

Penyanyi rap Amerika Cardi B telah meminta maaf kerana berpose seperti dewi Hindu Durga di sampul November Footwear News.

Foto kontroversial itu menampilkan bintang WAP dengan gaun merah tanpa lengan dengan beberapa tangan di belakangnya, mendorong pengguna media sosial untuk menuduhnya menggunakan dan mengejek budaya Hindu.

Fakta bahawa pemotretan adalah untuk majalah alas kaki menambahkan lagi penghinaan terhadap kecederaan tersebut kerana beberapa orang menyatakan bahawa memakai kasut di kuil Hindu tidak dibenarkan.

Cardi B, yang nama sebenarnya Belcalis Marlenis Almánzar, mengakui pada 11 November bahawa dia “seharusnya melakukan penyelidikannya” sebelum mengikuti konsep kreatif majalah tersebut.

“Kreatif memberitahu saya bahawa saya akan mewakili dewi, bahawa dia mewakili kekuatan, kewanitaan dan pembebasan, dan itu adalah sesuatu yang saya sukai dan saya mahukan.

Baca Lagi | Shafie: RM85 juta untuk JASA membazir wang rakyat

“Dan walaupun itu benar, jika orang menganggap saya menyinggung budaya atau agama mereka, saya ingin mengatakan saya minta maaf.

“Mungkin saya mesti membuat kajian saya. Saya minta maaf, saya tidak dapat mengubah masa lalu, tetapi saya akan melakukan lebih banyak penyelidikan untuk masa depan, ”kata pemain berusia 28 tahun itu di Instagram Storiesnya.

Footwear News pada mulanya berkongsi penutup Cardi B di Instagram mereka dan menulis bahawa ia dimaksudkan sebagai “penghormatan” kepada Durga.

Keterangan mereka juga membandingkan Cardi B dengan dewi Hindu kerana menjadi “suara wanita yang dominan pada masa genting.”

Majalah itu kemudian menghapus catatan itu dan mengeluarkan permintaan maaf melalui People di mana mereka berjanji akan lebih peka terhadap penggunaan citra agama dalam isu-isu masa depan.

“Kami sedar kami tidak memperhatikan perspektif budaya dan agama tertentu dan bagaimana ini dapat dianggap sangat menyinggung perasaan.

“Kami bertanggungjawab sepenuhnya atas pengawasan ini dan kami meminta maaf.

“Penting untuk kita belajar dari contoh ini dan peka terhadap gambaran keagamaan seperti ini ketika perbincangan kreatif akan dilakukan pada masa akan datang,” baca pernyataan itu. Footwear News sejak itu mengganti penutup dengan foto alternatif Cardi B dari pemotretan yang sama

Read Previous

Tingkatkan had pengeluaran KWSP kepada RM120,000 – PKR

Read Next

Ahli Parlimen mengakui JASA menjalankan kerja propaganda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *