The Malaysia Post

Pesta Filem Seram UK Mendapat Reputasi Seluruh Dunia

Festival Filem UK Horror-on-Sea

Tiada permaidani merah, majlis anugerah yang megah atau pawagam sebenar tetapi festival filem UK Horror-on-Sea, kini dalam tahun ke-10, telah mengukir niche mempromosikan filem bebas yang tidak menjadi arus perdana.

“Kami memutuskan sejak hari pertama bahawa tidak ada gunanya cuba meniru semua festival seram besar,” kata pengarahnya Paul Cotgrove, yang mengasaskan acara itu pada 2013 di Southend-on-Sea, memberitahu AFP.

“Pada musim sejuk, ia sudah mati,” katanya mengenai pusat peranginan tepi laut yang popular, terkenal dengan arked hiburan dan jeti yang menjangkau 1.3 batu (lebih dua kilometer) ke muara Sungai Thames.

“Saya fikir, mari kita lihat filem seram bebas yang serba baharu, yang sebenarnya mungkin tidak masuk ke festival yang lebih besar kerana ia tidak digilap, ia agak kasar di bahagian tepinya.”

Selama dua hujung minggu setiap Januari, konvensyen bertemu di sebuah hotel pinggir laut yang luas yang sebaliknya akan dicukur tetamu pada bulan-bulan musim sejuk di luar musim pelancong.

Sejak ia bermula, festival ini telah menjadi titik rujukan untuk genre khusus filem B yang dibiayai sendiri.

Tahun ini, festival itu menayangkan 36 filem cereka dan 44 filem pendek yang dipilih daripada ratusan hantaran selama enam hari sehingga 22 Januari.

Laman web pakar AS Dread Central tahun lepas meletakkan Horror-on-Sea antara yang terbaik di dunia, bersama yang lain di Chile dan Beijing, dan Sitges di selatan Sepanyol

Baca Lagi | Enam Negeri Mengeluarkan Amaran Banjir Kilat 24 jam

Baca Lagi | Piala Dunia Hoki: Pertembungan Malaysia-Sepanyol akan disiarkan secara langsung di Skrin Besar

Tidak formal

Di jalan-jalan Southend yang sejuk dan kosong, tiada apa-apa yang menunjukkan festival filem terkenal dunia sedang berlangsung.

Perwakilan menceritakan tentang hotel dalam baju-T dan pakaian filem.

“Ia adalah penonton yang benar-benar setia yang akan memaafkan pembikinan filem berbajet rendah jika ia mendapat skrip yang bagus,” kata Dani Thompson, yang muncul dalam enam daripada filem yang ditayangkan.

Debbie Blake, seorang pekerja syarikat turbin angin berusia 49 tahun, telah menjadi pelanggan tetap dan menghadiri empat edisi terakhir “kerana filem baharu yang anda tidak dapat tonton di tempat lain”.

Dia menonton enam filem cereka sehari selama enam hari, walaupun kerusi yang tidak selesa, sistem tayangan video ringkas dan mikrofon yang kerap gagal apabila pengarah memperkenalkan karya mereka.

Tiada sesi soal jawab formal selepas itu.

Sebaliknya, sesiapa sahaja boleh berbual dengan pembuat filem, pengarah, penulis skrip dan pelakon di bar yang menghadap ke Laut Utara yang bergelora, untuk membincangkan idea dan juga menetas projek baharu.

Lebih daripada satu filem yang ditayangkan bermula dengan cara ini, termasuk siri Slasher House arahan Mj Dixon.

“Pada 2013, festival pertama menampilkan filem cereka pertama kami, apabila tiada orang lain yang benar-benar berminat kerana ia bukan filem arus perdana dan itu benar-benar melancarkan kerjaya saya,” kata Mj Dixon.

Dixon sejak itu telah mengarahkan lebih sedozen filem cereka dan memenangi hadiah dalam pertandingan lain.

Melarikan diri

Filem pendek Itali Christian Bachini Escalation telah pun ditayangkan di seluruh dunia tetapi dia gembira untuk menayangkannya di Horror-on-Sea kerana reputasinya.

Perayaan ini mempunyai “tayangan perdana dunia” setiap malam. Kadang-kadang filem itu baru sahaja tamat beberapa hari sebelum ini.

Kebanyakannya adalah oleh pembuat filem British atau Amerika walaupun tahun ini termasuk tayangan daripada pengarah Brazil Gurcius Gewdner.

Ramai pengarah antarabangsa tidak membuat perjalanan ke kawasan pedalaman timur London kerana mereka perlu membayar untuk perjalanan itu dari poket mereka sendiri.

Industri seram yang ketat – terkenal dengan keganasan, jenaka hitam kasar dan stereotaip seksis – telah membuktikan dirinya lebih tangkas dalam bertindak balas terhadap krisis berbanding pawagam arus perdana.

“Tahun lalu, banyak filem yang dihantar semuanya berkaitan dengan Covid,” kata Cotgrove.

“Orang pembikinan filem bajet rendah lebih kreatif kerana mereka tidak mendapat banyak wang dan mereka semua tiba-tiba berfikir, ‘jika kita keluar di jalanan, tiada orang jadi kita boleh membuat filem tentang jalan-jalan kosong dan ia percuma. ‘.”

Sama seperti Night of the Living Dead (1968) karya George A. Romero adalah “kiasan untuk perubahan dan pengasingan masyarakat dan perkara-perkara seperti itu”, filem seram sering menggambarkan masyarakat kontemporari, kata Dixon.

Tetapi dia menambah: “Saya fikir terdapat banyak pelarian untuk menakutkan terutamanya dalam dunia yang kita diami. Ketidakpastian yang wujud dalam masyarakat.”

Bagi Blake, mesejnya mudah dalam dunia nyata yang dilanda perang dan krisis kos sara hidup. “Cuba dan lupakan semuanya dan tonton saja filemnya,” katanya.

Read Previous

Piala Dunia Hoki: Pertembungan Malaysia-Sepanyol akan disiarkan secara langsung di Skrin Besar

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.