Pejuang ingin mengalu-alukan pemimpin politik Johor yang lain

Jawatankuasa sementara untuk Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) negeri Johor tidak menolak kemungkinan pemimpin parti politik lain di negeri ini bergabung dengan mereka.

Wakil ketua pro-tem Johor Pejuang, Nornekman Osman berkata, Pejuang, yang masih belum didaftarkan, selalu mengalu-alukan sesiapa sahaja untuk menyertai keahliannya.

“Kami hanya parti kecil tetapi kami percaya bahawa di Johor terdapat beberapa pemimpin parti politik yang berminat untuk bergabung dengan kami.

“Saya tidak dapat mendedahkan apa-apa sekarang dan ini juga bergantung pada apakah Pendaftar Pertubuhan (RoS) akan membenarkan Pejuang mendaftar sebagai parti politik pada 9 Julai berikutan perintah mahkamah,” katanya.

Nornekman juga enggan mengatakan jika kemungkinan ahli baru Johor Pejuang adalah dari Umno, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) atau parti politik lain.

“Sebarang pengumuman rasmi juga akan dibuat oleh Ahli Parlimen Sri Gading, Datuk Shahruddin Md Salleh, yang merupakan ketua Johor pro Pejuang,” kata Nornekman ketika ditemui di pusat gelandangan kota di Laman Tun Sri Lanang di Jalan Ibrahim di sini hari ini.

Dia adalah sebahagian daripada organisasi pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Pejuang, Insani Pejuang Johor yang membantu para gelandangan kota ini dengan pemeriksaan makanan dan kesihatan. Mereka juga disertai oleh Johor Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia.

Hadir sama ialah bekas ADUN Nusajaya Umno, Dr Zaini Abu Bakar, yang kini bersama Johor Pejuang, untuk membantu melakukan pemeriksaan kesihatan dengan kemampuannya sebagai pakar kesihatan awam.

Sebelumnya, Normekman mengulas peluang Pejuang di Johor berikutan desas-desus bahawa beberapa pemimpin parti politik negeri berminat untuk menyertai parti itu dan persiapannya untuk pilihan raya umum. Mantan pemimpin Pemuda Bersatu itu bagaimanapun mengatakan bahawa keutamaan Pejuang adalah menunggu status rasminya sebagai sebuah parti politik setelah diberi perintah mahkamah pada hari Jumaat (25 Jun) yang lalu memaksa

Datuk Seri Hamzah Zainudin, sebagai menteri dalam negeri, untuk membuat keputusan mengenai penangguhannya permohonan untuk mendaftarkan dirinya sebagai parti politik dalam tempoh 14 hari.

“Bagi Johor, Pejuang mempunyai sekitar 3,000 anggota dan mempunyai wakil di semua 26 kawasan parlimen negeri ini.

“Pada masa yang sama kami juga mempunyai 18 jawatankuasa kerja untuk mengawasi kegiatan pesta di negeri ini,” kata Nornekman.

Sementara itu, Dr Zaini menolak desas-desus bahawa dia akan membuat kemunculan kembali politik sebagai calon di bawah Pejuang, dan menambahkan bahawa keputusan seperti itu bergantung pada kepimpinan parti.

Pada masa ini, dia mengatakan bahawa komitmennya adalah sebagai anggota parti untuk membantu Pejuang dalam aktiviti kemasyarakatan mereka untuk golongan kurang mampu.

“Dalam apa pun jawatan dalam parti, saya akan menyerahkan keputusannya kepada kepemimpinan Pejuang kerana peranan saya sekarang adalah untuk membantu parti dalam aktiviti kemasyarakatan mereka,” kata Dr Zaini setelah dia ditanya kemungkinan dia akan bertanding di bekas DUNnya yang kini dikenali sebagai Kota Iskandar di bawah Pejuang.

Dr Zaini, yang keluar dari Umno dan bergabung dengan Bersatu sejurus selepas pilihan raya umum ke-14, mengatakan apa yang membuatnya bergabung dengan Pejuang tahun ini adalah platform khidmat masyarakat parti itu untuk membantu mereka yang memerlukan.

Baca Lagi | Internet mudah alih termurah ASEAN ialah di Filipina

“Saya tertarik dengan aktiviti komuniti yang aktif di mana saya boleh menawarkan khidmat saya sebagai doktor perubatan. “Saya selalu aktif berkhidmat untuk masyarakat bahkan setelah saya menamatkan tugas sebagai ADUN Nusajaya setelah Mei 2018,” kata Dr Zaini, yang berpengalaman lebih dari 30 tahun dalam bidang perubatan.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Lebih 1,000 halaman penyerahan bertulis dikemukakan ke mahkamah

Read Next

Pengiktirafan vaksin Covid-19 mesti dibincangkan di peringkat antarabangsa

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x