The Malaysia Post

Menteri Tiong King Sing Tegur Ketua Pemuda Umno Atas Kontroversi Isu KLIA

Pada hari ini, Menteri Pelancongan, Kesenian, dan Kebudayaan, Tiong King Sing, menuntut permohonan maaf daripada Ketua Pemuda Umno, Muhamad Akmal Salleh, berikutan kenyataannya yang menggesa Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk mengambil tindakan terhadap Tiong. Ketua Pemuda Umno mendakwa bahawa Tiong telah melanggar protokol keselamatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada hari Khamis.

Tanggapan Tiong King Sing terhadap Dakwaan Ketua Pemuda Umno

Tiong King Sing menanggapi dakwaan tersebut dengan menyatakan bahawa jika Muhamad Akmal Salleh dapat menjadi seorang ahli politik yang baik untuk membantu negara, dia akan menghargainya. Namun, Tiong juga menasihati agar Ketua Pemuda Umno tidak “merepek” jika tidak memahami sepenuhnya situasi yang berlaku.

Menurut Tiong, salah satu ciri penting seorang ahli politik yang baik adalah kemampuannya menjaga ekonomi negara. Dia menegaskan bahawa seseorang tidak sepatutnya mengikutinya hanya berdasarkan apa yang tersebar di media sosial, dan Akmal harus meminta maaf kepadanya.

Baca lagi | Siasatan Terperinci Dilakukan terhadap Insiden Terminal 1 KLIA yang Melibatkan Seorang Menteri – Anthony Loke

Permintaan Muhamad Akmal Salleh kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim

Muhamad Akmal Salleh pula mendesak Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk mengambil tindakan tegas berdasarkan laporan yang mengklaim seorang menteri telah melanggar protokol keselamatan dengan memasuki Dewan Ketibaan KLIA untuk menyelamatkan seorang warganegara China yang ditahan oleh pihak imigresen. Dia juga menyatakan bahawa jawatan menteri tersebut seharusnya dicopot.

Namun, Tiong membantah dakwaan tersebut dan menyatakan bahawa dia telah mendapatkan izin masuk yang sah hingga Februari tahun depan. Tiong menjelaskan bahawa dia pergi ke KLIA pada pukul 3 pagi setelah diberitahu tentang penahanan wanita tersebut oleh kakitangan Konsulat Jeneral Malaysia di Guangzhou. Wanita berkenaan juga dilaporkan bekerja untuk sebuah rangkaian TV milik kerajaan China.

Tiong King Sing Mendedahkan Rasuah di Lapangan Terbang

Tiong juga mengklaim bahawa inisiatif yang dilakukannya bukanlah yang pertama kalinya dia campur tangan dalam kejadian serupa, dan kehadirannya di Terminal 1 KLIA pada hari Khamis telah mendedahkan rasuah di kalangan pegawai di lapangan terbang tersebut. Dia bersedia menghadapi kabinet dan membantah tuduhan rasuah yang melibatkan pegawai imigresen.

Baca lagi | Kementerian Pendidikan Digesa Untuk Tubuh Kolej Tingkatan Enam Di Malaysia

Pujian dari Presiden MATA terhadap Tiong King Sing

Sementara itu, Mohd Khalid Harun, Presiden Persatuan Agensi Pelancongan Malaysia (MATA), memberikan pujian kepada Tiong atas usahanya dalam membasmi rasuah di pintu masuk negara. Khalid juga mengatakan bahawa “salah faham” antara pegawai imigresen dan pelancong, terutamanya dari China, dapat diatasi dengan melibatkan penterjemah atau pegawai yang mahir dalam pelbagai bahasa.

Komunikasi sebagai Hambatan dalam Industri Pelancongan

MATA memandang serius isu komunikasi sebagai hambatan bagi pertumbuhan ekonomi negara dalam industri pelancongan. Industri pelancongan negara perlu bersaing dengan negara-negara jiran yang memudahkan pelancong asing untuk melawat mereka. Oleh itu, MATA percaya bahawa jika isu komunikasi tidak diselesaikan, pelancong mungkin akan beralih ke negara lain, yang akan merugikan pendapatan negara dan pemain industri pelancongan negara yang baru pulih dari wabak Covid-19.

Read Previous

Siasatan Terperinci Dilakukan terhadap Insiden Terminal 1 KLIA yang Melibatkan Seorang Menteri – Anthony Loke

Read Next

Minyak Kokum Atau Kokum Butter Yang Penuh Kebaikan Untuk Kulit Tubuh

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.