Liga Super berantakan setelah kelab Inggeris berhenti

Projek Liga Super Eropah yang hancur lebur setelah enam kelab Liga Perdana Inggeris yang terlibat berhenti pada hari Selasa 48 jam setelah bersetuju untuk bergabung dengan pasukan Itali dan Sepanyol dalam pertandingan bola sepak elit yang baru.

Manchester City adalah yang pertama mundur dari usaha tersebut dan kemudian Arsenal, Manchester United, Liverpool dan Tottenham Hotspur mengumumkan mereka mengikutinya. Chelsea dijangka menyelesaikan pemergian ‘Big Six’ ketika mereka menyerahkan surat penarikan kepada syarikat Liga Super.

Liga Super tidak menanggapi permintaan untuk memberi komen dan ketua liga, presiden Real Madrid Florentino Perez, membatalkan wawancara radio yang dirancang.

Liga, yang diumumkan pada hari Ahad dengan 12 anggota pengasas, kini ditinggalkan dengan tiga kelab Itali – AC Milan, Juventus dan Inter Milan – serta Real Madrid, Barcelona dan Atletico Madrid dari Sepanyol.

Liga Super berpendapat bahawa ia akan meningkatkan pendapatan kepada kelab-kelab teratas dan membolehkan mereka mengedarkan lebih banyak wang ke baki permainan.

Baca Lagi | Thailand menghadapi cabaran kesihatan mental di tengah wabak

Namun, badan-badan pengelola sukan, pasukan lain dan organisasi peminat mengatakan bahawa ia akan meningkatkan kekuatan dan kekayaan kelab-kelab elit dan struktur liga yang ditutup sebahagiannya bertentangan dengan model lama bola sepak Eropah.

Tidak seperti pertandingan Liga Juara-Juara elit Eropah ketika ini, di mana pasukan harus layak melalui liga domestik mereka, pasukan Liga Super yang diasaskan pasti akan mendapat tempat dalam pertandingan baru setiap tahun.

Setelah ribut tunjuk perasaan dari peminat, pemain, pengurus dan pemerintah, di samping ancaman larangan dan sekatan dari badan-badan pentadbir Eropah dan dunia Ufa dan Fifa, kelab-kelab Inggeris tunduk pada tekanan dan melempar handuk.

Naib ketua eksekutif Manchester United, Ed Woodward jatuh pada pedangnya, mengumumkan pengunduran dirinya sejurus sebelum kelabnya menyerah pada projek yang dia telah berpengaruh dalam melaksanakannya.

Sebilangan besar kenyataan dari kelab Inggeris itu pendek tetapi Arsenal meminta maaf kepada peminat mereka kerana terlibat. “Bukan niat kami untuk menimbulkan kesusahan seperti itu, namun ketika undangan untuk bergabung dengan Liga Super datang, walaupun mengetahui tidak ada jaminan, kami tidak ingin ketinggalan untuk memastikan kami melindungi Arsenal dan masa depannya.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Thailand menghadapi cabaran kesihatan mental di tengah wabak

Read Next

MP DAP Steven Sim untuk menyaman akademik

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x