Legenda bolasepak Argentina Diego Maradona meninggal dunia

Legenda bola sepak Argentina, Diego Maradona, yang telah meninggal dunia pada usia 60 tahun, meninggal dunia akibat kegagalan jantung, kata sumber dari Kementerian Kehakiman Argentina yang hadir pada saat bedah siasatnya kepada CNN en Español pada hari Rabu.

Punca kematian adalah “edema paru-paru sekunder akut yang memperburuk kegagalan jantung kronik,” kata sumber itu.

Kegagalan jantung adalah keadaan kronik yang secara beransur-ansur merosakkan keupayaan jantung untuk mengepam darah. Cecair dapat menumpuk di paru-paru sebagai akibatnya – keadaan yang dikenali sebagai edema paru. Ini adalah masalah yang semakin biasa yang boleh membawa maut.

Persatuan Bola Sepak Argentina mengesahkan kematian Maradona pada hari Rabu dan menyiarkan pesanan ringkas di platform media sosialnya.

“Persatuan Bola Sepak Argentina, melalui Presidennya Claudio Tapia, menyatakan rasa dukacita yang paling dalam atas kematian legenda kami, Diego Armando Maradona. Anda akan selalu ada di hati kami,” tweetnya.

Dianggap sebagai salah satu pemain terhebat dalam sejarah permainan, Maradona menjadi nama rumah tangga setelah memberi inspirasi kepada negaranya untuk meraih kejayaan di Piala Dunia pada tahun 1986.

Dia menjadi pentas tengah kejohanan dengan persembahan yang tidak dapat dilupakan ketika menentang England di mana dia menjaringkan gol ikonik yang kemudian digambarkannya sebagai “Tangan Tuhan.”

Penjaga legenda maju ke depan yang kecil, Peter Shilton dan meninju bola ke gawang. Walaupun bola baling yang jelas, gol dibiarkan bertahan kerana pengadil tidak melihat pelanggaran.

Kemudian dalam permainan itu dia menjaringkan salah satu gol terbaik dalam sejarah setelah berjaya melewati tujuh pemain pertahanan Inggeris.

Kariernya yang gemilang juga ditandai oleh banyak kontroversi dan gaya hidupnya yang terkenal menyebabkan alkohol dan ketagihan.

Presiden Argentina Alberto Fernandez mengumumkan tiga hari berkabung nasional kerana pemergian superstar itu, dan menyampaikan penghormatan kepada Maradona di Twitter.

Baca Lagi | Lee Chong Wei antara lapan pemain badminton terhebat sepanjang masa – Hariyanto

“Anda membawa kami ke puncak dunia. Anda membuat kami merasa sangat bahagia. Anda adalah yang terhebat. Terima kasih kerana telah ada,” tulisnya.

Maradona akan berbaring sebagai penghormatan untuk tontonan umum di istana presiden Argentina, Casa Rosada, menurut satu kenyataan yang diterbitkan oleh agensi berita rasmi negara itu.

Peminat turun ke jalan di seberang Argentina dan di Naples pada hari Rabu untuk memberi penghormatan kepada pahlawan mereka.

Sementara itu, presiden UEFA Aleksander Čeferin mengatakan bahawa satu minit keheningan akan diperhatikan menjelang semua perlawanan Eropah minggu ini untuk menghormati pemain Argentina itu.

“Dia akan turun dalam sejarah sebagai seseorang yang membuat bola sepak terus terang dan menggembirakan peminat muda dan tua dengan kecemerlangan dan kemahirannya,” kata Čeferin dalam satu kenyataan.

Peguam Maradona Matias Morla sebelumnya memberitahu bahawa bintang itu telah mati kerana serangan jantung. Keluarga Maradona telah mengesahkan autopsi untuk menentukan sebab dan cara kematian rasmi, menurut sumber yang dekat dengan bintang bola sepak itu. Hasil autopsi rasmi masih belum dikeluarkan.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Mahathir mengatakan parti pembangkang mengkhianati kepercayaan pengundi dengan tidak berdiri menentang Belanjawan 2021

Read Next

Biarkan kita bertanding untuk pilihan raya kecil Gerik, kata Zahid kepada Bersatu, PAS