Lee Chong Wei antara lapan pemain badminton terhebat sepanjang masa – Hariyanto

Mereka mungkin tidak melintasi jalan sebagai pemain, tetapi bagi legenda Indonesia Hariyanto Arbi, Lee Chong Wei adalah salah satu pemain badminton terhebat yang pernah ada di dunia.

Hariyanto yang berusia 48 tahun; juara dunia 1995 dan pemenang empat kali Piala Thomas, mengungkapkan kekagumannya kepada Chong Wei dengan menjadikannya sebagai salah satu daripada lapan pemain perseorangan lelaki terbaik sepanjang masa.

Pilihan lain Hariyanto ialah Lin Dan, Yang Yang dan Zhao Jianhua dari China; rakan senegara Taufik Hidayat, Lim Swie King dan Ardy Wiranata; dan Kento Momota Jepun.

Walaupun Chong Wei gagal memenangi emas Olimpik atau gelaran dunia, Hariyanto tetap menganggap pemenang pingat perak Olimpik tiga kali sangat tinggi.

“Walaupun dia tidak pernah menjadi juara dunia atau Olimpik, Chong Wei tidak kalah (dengan yang terbaik di dunia lain) pada pendapat saya. Dari segi kualiti, dia terkemuka, ”kata Hariyanto kepada harian Jawa Pos Indonesia.

“Dia adalah pemain yang sangat teknikal dan dia sangat tangkas. Walaupun dia berada dalam keadaan canggung di belakang gelanggang, dia akan selalu pulih kerana kakinya yang cepat. Dan dari posisi bertahan, dia dapat beralih dengan pantas untuk menyerang.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

UAE menunjukkan teladan yang baik dalam krisis pandemik kini

Read Next

Harimau Malaya mendapat Rehat di Dubai sebelum Mencari Kemuliaan

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x