Kit Siang menyamakan Annuar Musa sebagai ‘Little Trump’

Lim Kit Siang telah menyamakan Tan Sri Annuar Musa dengan “Little Trump” setelah orang kuat Umno menuduh DAP itu “mengakui Komunisme” dan “menyembah pemimpin Parti Komunis Malaya sebagai pahlawan” dalam wawancara baru-baru ini dengan Sin Chew Daily.

Dalam satu kenyataan hari ini, ahli parlimen DAP veteran itu mengatakan wawancara Annuar baru-baru ini telah menunjukkan kecenderungan yang terakhir untuk menyelesaikan maklumat dan pernyataan palsu.

Lim juga menuduh Annuar bertindak seperti Presiden AS Donald Trump, yang kini disamar dan dikunci dari akaun media sosialnya, kerana didakwa menghasut keganasan.

“Wawancara Sin Chew dari Setiausaha Agung Barisan Nasional yang dipecat, Tan Sri Annuar Musa mendedahkannya sebagai ‘Little Trump’ yang membersihkan maklumat dan berita palsu, bahkan ketika dia dinaikkan ke pangkat menteri.

Baca Lagi | Malaysia perlukan kejelasan dan ketelusan, bukan ‘lautan percanggahan

“Annuar memberikan tiga sebab mengapa Umno tidak boleh bersekutu dengan DAP. Annuar adalah pemimpin Umno paling tegar yang pernah menuduh DAP sebagai anti-Melayu, anti-Islam dan anti-Royalti – semua pembohongan yang hina.

“Trump akan mengakhiri pemerintahannya sebagai maklumat dan berita palsu di Amerika Syarikat dalam beberapa hari, tetapi di Malaysia kita mempunyai ‘Little Trumps’ seperti Annuar Musa yang meracuni politik rakyat Malaysia serta hubungan antara kaum dan antara agama dalam masyarakat majmuk , “Kata Lim.

Lim juga menegaskan bahawa Annuar sebelumnya pernah mengadakan pertandingan pada tahun 2017, dengan mengundang penyumbang untuk menulis bagaimana DAP adalah bahaya bagi orang Melayu dan Islam di negara ini.

“Sekiranya Annuar mempercayai apa yang dikhotbahkannya, dan bukan hanya oportunis politik, ini harus dianggap sebagai alasan pertamanya mengapa Umno tidak boleh bersekutu dengan DAP.

“Tetapi dia tidak bernafas dalam tiga alasan mengapa Umno tidak boleh bersekutu dengan DAP,” kata Lim.

Lim juga menyesali keadaan kepemimpinan Umno ketika ini yang, selama tahun-tahun awal pembentukan Malaysia, terkenal dengan integriti dan kejujuran mereka. “Cabaran yang dihadapi oleh Umno sangat sukar – adakah ia akan dapat melepaskan diri dari budaya kleptokrasi dan kembali ke dekad penubuhannya ketika presiden Umno terkenal dengan integriti dan kejujuran yang tidak diragukan?

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Pelajar Thailand menandakan Hari Guru dengan tunjuk perasaan

Read Next

Remaja Indonesia yang dengan kejam melemparkan kucing ke udara kerana kandungan media sosial yang ditangkap polis

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.