Itali mara ke final Euro2020

Itali mara ke final Euro 2020 setelah mengalahkan Sepanyol 4-2 menerusi penalti setelah seri 1-1 yang menarik setelah masa tambahan hari ini, melengkapkan kebangkitan yang luar biasa setelah gagal lolos ke Piala Dunia yang lalu.

Jorginho dengan tenang melancarkan tendangan penentu melewati penjaga gol Sepanyol, Unai Simon di separuh akhir di Wembley setelah Alvaro Morata digagalkan oleh penyelamatan yang baik dari pemain Itali, Gianluigi Donnarumma dan Dani Olmo meledakkan usahanya di atas palang.

Pemain gantian dan jurulatih Itali melambung ke padang meraikan di hadapan penyokong gembira mereka di belakang gawang setelah sepakan Jorginho menempah tempat mereka di final Ahad menentang England atau Denmark.

Pasukan Roberto Mancini memimpin pada satu jam melalui pengawal sensasi dari Federico Chiesa untuk menyelesaikan serangan balas yang menyapu yang bermula dengan penjaga gol Donnarumma menangkap umpan silang Sepanyol dan melancarkan bola keluar.

Morata, yang diturunkan dari kesebelasan utama setelah memulakan semua perlawanan sebelumnya di Sepanyol, menyamakan kedudukan dengan baki 10 minit, dengan tenang memasukkan ke sudut bawah setelah meledak ke depan dan bertukar satu-dua dengan Olmo.

Matlamatnya adalah sentuhan terakhir dalam beberapa minggu penting bagi Morata, yang telah dicemooh dan bahkan menghadapi ancaman kematian dari penyokong Sepanyol setelah beberapa persembahan buruk, sebelum menebus dirinya dengan gol penting dalam kemenangan 5-3 ke atas Croatia.

Tetapi kejohanannya berakhir dengan kecewa kerana spotkick jinaknya membolehkan Jorginho meraih kemenangan untuk Itali, meneruskan rentak sensasi mereka, setelah memperoleh kemenangan bersih di peringkat kumpulan dan mengalahkan Belgium yang berada di kedudukan teratas di suku akhir.

“Sepanyol hebat, mereka mempunyai pemain bintang tetapi kami berjuang hingga akhir dan kami berjaya,” kata Chiesa dari Itali. “Ketika Locatelli ketinggalan penalti pertama, semua orang tenang mengatakan kami dapat melakukannya dan pada akhirnya kumpulan kami membantu kami ketika ini.”

Baca Lagi | Itali menewaskan Belgium untuk mara ke separuh akhir

Pasukan Mancini ingin memenangi Kejuaraan Eropah buat pertama kalinya sejak 1968 dan merangkul trofi utama pertama mereka sejak memenangi Piala Dunia 2006. Itali membalas kekalahan tembak mereka kepada Sepanyol di suku akhir Euro 2008 dan kekalahan mereka yang hebat di final Euro 2012, dan melengkapkan kemenangan kedua Kejuaraan Eropah berturut-turut ke atas orang Sepanyol setelah menang 2-0 pada 16 terakhir di Euro 2016.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

PAS, MCA mengatakan Ismail Sabri, Hishammuddin adalah pilihan tepat sebagai DPM, Menteri Kanan

Read Next

Empat juta kematian Covid dicatatkan di seluruh dunia

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x