Facebook keluar secara automatik dengan pengguna iPhone

Sekiranya anda menggunakan Facebook di iPhone anda, anda akan menyedari semalam bahawa akaun anda telah dikeluarkan tanpa diduga.

Semasa melancarkan aplikasi, anda akan melihat mesej pop timbul “Sesi Tamat, Sila log masuk sekali lagi”.

Anehnya, masalah ini nampaknya hanya mempengaruhi pengguna di iPhone kerana pengguna Facebook di platform lain termasuk desktop dan Android tidak terpengaruh.

Orang-orang di Facebook menyedari masalah yang memerlukan pengguna masuk semula untuk mengakses akaun mereka. 6 jam kemudian, Facebook telah menulis tweet bahawa masalah tersebut disebabkan oleh ‘perubahan konfigurasi’ tetapi tanpa memberikan penjelasan lebih lanjut.

Walaupun masalahnya tidak menjadi masalah utama, beberapa pengguna mengadu bahawa mereka tidak dapat log masuk ke akaun Facebook mereka. Ada yang mengaku dilarang sementara yang lain terpaksa membuang nombor telefon mereka di Messenger.

Baca Lagi | Samsung VP dipenjara selama 2.5 tahun kerana skandal rasuah

Menambah kekecewaan, ada juga yang mengadu bahawa mereka tidak dapat mendapatkan kod pengesahan mereka melalui SMS setelah memintanya berulang kali.

Untuk menyelesaikan masalah tersebut, sebilangan pengguna mencadangkan untuk membuat akaun Facebook baru dengan nombor telefon bimbit yang sama untuk mendapatkan semula akses ke akaun asalnya setelah mematikan pengesahan dua faktor.

Cadangan lain adalah masuk ke Facebook messenger dan mematikan penjana kod.

Dari pandangannya, nampaknya Facebook menghadapi masalah dengan pengesahan dua faktor mereka dan penyelesaiannya pada masa ini adalah dengan melumpuhkannya, yang jelas menjadikan akaun anda kurang selamat.

Pengguna yang terpengaruh dengan masalah ini mengatakan mereka tidak dapat mengajukan banding atas larangan akun tersebut, dengan alasan mereka tidak melakukan apa-apa untuk melanggar peraturan platform. Satu-satunya hubungan yang biasa antara laporan ini adalah bahawa banyak pengguna yang dilarang tidak terlalu aktif di Facebook, walaupun ada yang lain mengatakan bahawa mereka adalah pengguna harian sehingga akaun mereka dinyahaktifkan.

Facebook telah mengumumkan sejumlah perubahan pada platformnya sehubungan dengan permasalahan ini, salah satunya melarang penciptaan acara baru di dekat gedung capitol dan Gedung Putih hingga setelah peresmian. Selain mencegah acara baru ini dibuat, syarikat itu juga mengatakan bahawa pasukannya sedang melakukan ‘tinjauan sekunder’ terhadap semua acara di platform yang berkaitan dengan perasmian. Segala peristiwa yang didapati melanggar dasar syarikat akan dihapus, kata Facebook. Selain itu, platform ini masih menghalang akaun dan Halaman yang berpangkalan di AS untuk tidak membuat acara di AS.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Umno tidak akan menyerah, dibuli atau dibeli

Read Next

Teresa Kok mendesak MIC, MCA untuk memboikot PAS

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x