Aktivis demokrasi Hong Kong mencari asylum di

Aktivis demokrasi Hong Kong, Nathan Law semalam mengatakan dia telah meminta suaka di Britain, setelah melarikan diri setelah undang-undang keselamatan baru China.

Anggota pengasas Demosisto yang berusia 27 tahun, sebuah parti pro-demokrasi yang bubar pada hari yang sama undang-undang itu diberlakukan di wilayah semi-autonomi, berpindah ke Britain pada bulan Julai.

“Saya telah berjuang dengan pertanyaan apakah saya harus tinggal di UK untuk jangka panjang, tetapi saya sekarang telah membuat keputusan – permohonan suaka di UK telah diajukan,” katanya.

Law mengatakan dia pergi karena undang-undang keamanan baru, yang memberikan pemerintah “kekuatan menyapu untuk menuntut pembangkang politik di Hong Kong atas kesalahan jenayah pertuturan.”

“Saya memutuskan untuk melarikan diri ke tempat saya boleh bercakap dengan bebas,” tulisnya.

Britain telah bersuara keras menentang tindakan keras China terhadap kebebasan di bekas jajahannya, dan pada awal bulan ini Law mengadakan pertemuan formal pertamanya dengan seorang menteri pemerintah di London.

Baca Lagi | Sabah memerlukan infrastruktur internet yang baik untuk membantu perniagaan kecil, kata menteri negeri

Setiausaha Dalam Negeri, Priti Patel bertanggungjawab untuk melihat peraturan masuk yang santai bagi warga Hong Kong yang memiliki pasport Nasional Britain (Luar Negara), dan mengatakan itu “membantu mereka hidup bebas dari penganiayaan politik.”

London telah memprotes hukuman penjara yang diserahkan kepada tiga lampu utama Demosisto kerana mengambil bahagian dalam tunjuk perasaan demokrasi besar tahun lalu.

Tetapi sejauh ini, ia tidak melarang larangan kewangan dan perjalanan kepada pemimpin China dan Hong Kong, tidak seperti Washington.

Undang-undang yang berpendidikan Yale mengatakan dia telah memutuskan untuk tidak pergi ke Amerika Syarikat kerana masih ada kepercayaan di Britain dan Kesatuan Eropah bahawa China boleh menjadi “rakan strategik.”

Baca Lagi | Peguam Guan Eng bersedia untuk perbicaraan untuk membuktikan beliau tidak bersalah

“Di AS, menerapkan pendekatan tegas terhadap China dan menempatkannya sebagai salah satu musuh terbesar di negara ini adalah konsensus bipartisan sekarang. Ini tidak berlaku di UK dan EU; bahawa permuafakatan perlu dibina, ”tambahnya.

“Inilah alasan mengapa saya menaiki pesawat yang ditujukan ke London,” katanya, menggambarkan dirinya sebagai “pelarian politik.”

“Saya harap kehadiran saya dapat membunyikan penggera untuk mengingatkan orang betapa besar bahaya PKC (Parti Komunis China) terhadap nilai-nilai demokrasi bersama kita.” Undang-undang memberi amaran agar tidak melihat keuntungan ekonomi hubungan erat dengan China, yang menekankan apa yang dikatakannya adalah pendekatan autokratik Beijing terhadap hak asasi manusia dan kebebasan bersuara.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

MUDA menuntut parti untuk didaftarkan oleh RoS

Read Next

Airbus akan kehilangan lebih dari AS $ 5b dari pesanan di bawah cadangan penstrukturan semula AirAsia X

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x