MUDA menuntut parti untuk didaftarkan oleh RoS

Malaysian United Democratic Alliance (Muda) telah melantik beberapa peguam terkemuka dalam usahanya untuk memastikan parti itu didaftarkan oleh Pendaftar Pertubuhan (RoS).

Mereka termasuk bekas peguam negara Tan Sri Tommy Thomas dan bekas presiden Peguam Malaysia, Datuk Ambiga Sreenevasan.

“Proses pendaftaran Muda sebagai pihak yang sah dimulai pada 17 September, tetapi hingga hari ini kami belum menerima kemas kini mengenai pendaftaran pihak tersebut,” katanya dalam satu kenyataan.

Awal hari ini anggota Muda dan sekitar 100 penyokong pergi ke ibu pejabat RoS di Putrajaya untuk menyerahkan surat undang-undang yang menuntut agar pendaftaran Muda sebagai parti politik dipercepat.

Baca Lagi | Tengku Adnan didenda RM2 juta, dijatuhkan hukuman penjara satu tahun

“Hak setiap rakyat untuk membentuk persatuan dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, dan sebarang kelewatan dari RoS adalah penolakan hak ini untuk Muda dan penyokongnya.

“Muda tidak meminta perlakuan istimewa dari RoS. Kelewatan mendaftarkan pesta tidak dapat diterima, terutama ketika tidak ada alasan atau alasan yang diberikan dalam semua komunikasi antara kedua-dua belah pihak, “katanya.

Muda menyebut bagaimana gabungan Perikatan Nasional yang memerintah hanya memerlukan tiga hari untuk mendaftar, sementara Parti Pribumi Bersatu Malaysia mengambil masa 30 hari untuk melakukannya semasa pemerintahan bekas BN.

“Muda menyerahkan isu mendaftarkan partai sepenuhnya kepada undang-undang tanah, dan mendesak RoS untuk segera menyetujui permohonannya untuk menjadi parti politik yang sah di Malaysia,” katanya.

Begitu juga, peguam bela dan peguam bela Tommy Tommy menyebut kelewatan itu tidak wajar di pihak RoS dan tidak masuk akal.

“Adalah tidak rasional dan melanggar harapan sah pelanggan kami untuk diperlakukan dengan adil. Kelewatan anda tidak sama dengan itikad baik.


“Ini juga merupakan pelanggaran hak pelanggan kami untuk membentuk persatuan di bawah Perkara 10 (1) (c) Perlembagaan Persekutuan,” kata firma itu dalam suratnya bertarikh hari ini.

Ia menceritakan urutan peristiwa yang berlaku hingga sekarang, setelah permohonan parti pada 17 September.

Pada 28 September, RoS meminta beberapa perwakilan Muda masuk ke mana mereka diberitahu bahawa perlembagaan parti memerlukan pindaan.

Pindaan kemudian dihantar pada 3 Oktober, dan pada 25 November RoS memerlukan perwakilan untuk memberikan status muflis masing-masing dari Jabatan Insolvensi, yang diserahkan pada hari yang sama. Firma itu mengatakan bahawa jika tidak ada tindakan yang dibuat oleh RoS untuk mendaftarkan Muda dalam masa tujuh hari ke depan, maka firma itu akan memulakan tindakan undang-undang terhadapnya dan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainuddin untuk mendapatkan bantuan yang diperlukan.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Messi menyamai rekod gol Pele

Read Next

Aktivis demokrasi Hong Kong mencari asylum di

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x