Messi menyamai rekod gol Pele

Lionel Messi menjaringkan gol ke-643 untuk Barcelona pada hari Sabtu untuk menyamai rekod gol Pele untuk satu kelab kerana pasukan gergasi Sepanyol itu dikuasai 2-2 oleh Valencia.

Messi, 33, menanduk masuk umpan silang Jordi Alba setelah sepakan penalti pada babak pertama diselamatkan untuk menyamai markah yang ditetapkan oleh pemain hebat Brazil untuk Santos.

“Angka-angka ini sangat mengagumkan, kami tidak akan pernah memiliki pemain yang begitu efektif di kelab ini,” kata pelatih Ronald Koeman.

“Itulah sebabnya dia adalah No.1. Apa yang dia lakukan untuk kelab ini, sangat mengagumkan. “

Baca Lagi | Bung Moktar dilantik sebagai pemangku presiden SAFA

Tetapi Messi akhirnya kecewa pada Sabtu ketika Valencia yang mundur memaksa Barcelona untuk ketinggalan 8 mata di belakang pendahulu Atletico Madrid, yang mengalahkan Elche 3-1 pada awal hari.

“Ada kalanya malam ini dengan bola sepak yang baik, kami menguasai sepenuhnya pertandingan, terutama setelah mendahului 2-1 di mana kami berusaha untuk mendapatkan yang ketiga, tetapi ada kalanya kami kehilangan bola di zona bahaya,” tambah Koeman.

“Yang membimbangkan saya ialah kadangkala pasukan tidak tahu tentang permainan apa.

“Kami tahu kami adalah pasukan yang selalu suka menyerang dan menjaringkan gol, tetapi ada kalanya anda harus mempertahankan dan mengendalikan permainan.

‘Tajuk belum berakhir’

“Tetapi perlumbaan untuk merebut gelaran belum kalah, kami jauh ketinggalan, tetapi ini adalah musim yang sangat rumit untuk semua orang. Dalam dua bulan, keadaannya mungkin sama sekali berbeza. “

Barcelona bermula dengan perlahan dan ketinggalan satu gol ke tandukan Mouctar Diakhaby dari sudut selepas setengah jam.

Antoine Griezmann memperoleh sepakan penalti yang menjaringkan gol yang sama dengan Messi ketika penyerang Perancis itu digerakkan oleh Jose Gaya.

Sepakan penalti Messi berjaya diselamatkan oleh Jaume Domenech tetapi bola melantun dan dari salib Alba yang terkulai, penyerang Argentina itu menanduk bola ke gawang untuk menyamakan kedudukan dengan Pele.

Barcelona terus maju berkat sepakan gunting yang luar biasa dari Ronald Araujo dari Uruguay.

Tetapi tekanan Valencia dihargai ketika Maxi Gomez berada di depan pemain pertahanan tengah Barca, Oscar Mingueza untuk melakukan hantaran silang dan menyamakan kedudukan.

Philippe Coutinho melakukan rembatan hanya selebar 12 minit dan Messi melengkung sepakan percuma tetapi Barcelona terpaksa berkongsi mata.

Luis Suarez menjaringkan dua gol dari jarak dekat dalam kemenangan 3-1 untuk Atletico untuk menggerakkan pasukan Diego Simeone dengan tiga mata di puncak.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Tengku Adnan didenda RM2 juta, dijatuhkan hukuman penjara satu tahun

Read Next

MUDA menuntut parti untuk didaftarkan oleh RoS

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x