Ahmad Faizal berhenti sebagai presiden PAFA

Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu telah mengumumkan peletakan jawatannya sebagai presiden Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA), berkuat kuasa hari ini.

Katanya, dia mengambil keputusan untuk memastikan krisis kewangan PAFA dapat diselesaikan secepat mungkin memandangkan dia tidak lagi menjadi MB, sukar baginya untuk mendapatkan tajaan sama ada dari syarikat berkaitan kerajaan (GLC) atau sektor swasta .

“Penting bagi para pemain dan pegawai untuk mendapatkan sumbangan daripada kerajaan negeri dan GLC untuk mata pencarian mereka dan keluarga.

“Gaji pemain dan pegawai tertunggak sejak pertengahan November 2020 hingga sekarang yang melibatkan kos hampir RM2 juta sebulan,” katanya pada sidang media di sini.

Baca Lagi | Namakan negara lain yang menggantung Parlimen, tanya Najib

Mengulas lanjut, Ahmad Faizal mengatakan bahawa menurut rancangan awalnya, dia berhasrat untuk melepaskan jawatan itu semasa kongres PAFA yang dijadualkan diadakan selewat-lewatnya bulan depan.

“Tetapi saya mengambil keputusan untuk mengundurkan diri secepat mungkin kerana bimbang pemain akan berpindah ke pasukan lain sekiranya pembayaran gaji tidak dilakukan tidak lama lagi,” katanya, sambil menambah bahawa proses menswastakan pasukan Perak menjadi Kelab Bola Sepak Perak ( FC), yang hadir dengan logo baru, jersi dan kontrak pemain sudah selesai.

Ahmad Faizal dilantik sebagai presiden PAFA pada 6 Disember 2018.

Sementara itu, Timbalan Presiden PAFA, Datuk Adly Shah Ahmad Tah, yang juga pengurus pasukan The Bos Gaurus, juga mengumumkan peletakan jawatannya, berkuat kuasa hari ini.

Dia mengatakan bahawa dia mengambil keputusan kerana menghormati presiden dalam menyerahkan jawatannya untuk kelangsungan pasukan.

“Keputusan ini diambil dari rasa tanggungjawab, tidak ada gunanya memiliki jawatan tetapi tidak dapat melakukan apa-apa untuk mengembangkan pasukan,” katanya pada sidang media yang sama.

Bulan yang lalu, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu telah meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak sehari selepas dia kehilangan suara keyakinan di DUN.

Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam sidang media petang ini mengumumkan bahawa dia telah menyerahkan surat perletakan jawatannya kepada Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah, hari ini. Dia juga mengumumkan bahawa exco kerajaan negeri Perak juga telah mengundurkan diri dari jawatan masing-masing.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Keutamaan mahkamah terhadap kes rasuah ketika perbicaraan disambung semula pada 27 Januari, dapat menyaksikan pengembalian kes Najib, kes Zahid

Read Next

Viral video Datuk mengaku bersalah menyerang pekerja restoran, pelanggan di Damansara

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x