Agenda tersembunyi dan pendorong di sebalik pertumpahan darah Israel-Palestin

Perjuangan antara Israel dan Palestin adalah salah satu konflik paling berkekalan di dunia, dengan pendudukan Israel di Tebing Barat dan Jalur Gaza mencapai 53 tahun. Berbagai usaha telah dilakukan untuk menyelesaikan konflik sebagai bagian dari proses perdamaian Israel-Palestin.

Pegawai kesihatan Gaza mengatakan 232 penduduk Palestin, termasuk 65 kanak-kanak, telah terbunuh dan lebih dari 1,900 cedera dalam pengeboman udara. Israel mengatakan telah membunuh sekurang-kurangnya 160 pejuang.

Pihak berkuasa menjadikan angka kematian di Israel pada 12 orang, dengan ratusan orang dirawat kerana cedera dalam serangan roket yang menyebabkan panik dan menghantar orang bergegas ke tempat perlindungan.

Media telah menyebut Hamas sebagai organisasi Islam radikal. Namun, baru-baru ini, ketika pertempuran Israel-Gaza kembali meletus, media menyebut Hamas sebagai kumpulan pengganas Islam. Ini kerana Hamas telah memainkan peranan besar dalam penindasan fundamentalis yang ganas dan operasi pengganas radikal terhadap Israel dan Arab.

Keterlibatan Hamas dalam menyerang negara-negara Arab dan menyebarkan khabar angin tentang mereka lebih daripada memusatkan perhatian kepada Israel adalah kerana mereka mengikuti agenda ekstremis, bermusuhan, Ikhwan, dan ekstremis, tanpa mengira peristiwa di Gaza.

Selama bertahun-tahun, Hamas bergantung pada roket yang dibekalkan oleh Iran. Fabian Hinz, seorang pakar teknologi peluru berpandu Timur Tengah, memberitahu penyiar awam Jerman ZDF bahawa pelbagai kumpulan yang berpangkalan di Gaza telah memperluas senjata roket mereka. Dia mengatakan mereka memiliki ribuan peluru berpandu – seperti yang disahkan oleh media Israel.

Baca Lagi | Perbicaraan pencucian wang Peguam Shafee bermula esok

Hinz mengatakan roket Iran pernah diseludup ke Gaza melalui Sudan dan kemudian Mesir. Sejak penggulingan diktator Sudan Omar al-Bashir pada tahun 2019, ini menjadi lebih sukar. Dipercayai bahawa dengan bantuan luar, Hamas kini menghasilkan sebahagian besar roketnya di kawasan pantai.

Perkara yang paling memilukan dan tentunya apa yang ingin dielakkan oleh seseorang adalah agar nyawa orang awam yang tidak bersalah, muda dan tua binasa. Baik Israel dan Palestin kehilangan banyak dari ini dan kita hanya dapat berharap keadaan menjadi lebih baik setelah gencatan senjata yang baru diumumkan.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Perbicaraan pencucian wang Peguam Shafee bermula esok

Read Next

Chiesa menjaringkan gol untuk kemenangan Coppa Italia bagi Juventus

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x