Kebangkitan Perkhidmatan Penstriman: Apakah maksudnya untuk Hollywood?
Apabila Netflix mula-mula memulakan penstriman filem pada tahun 2007, Carleen Hsu, seorang profesor filem di Michigan State University, berasa tidak pasti.
“Saya berasa sangat terkoyak kerana media, seperti filem, adalah sesuatu yang bertujuan untuk ditonton dan diambil dan dialami oleh penonton bersama,” kata Hsu. “Perkhidmatan penstriman menjauhkan pengalaman itu dari teater dan menjauhi apa yang dimaksudkan oleh pembuat filem.”
Sehingga Mei 2020, 62% orang dewasa di A.S. melanggan sejenis perkhidmatan penstriman, menurut tinjauan 2021 Statistica.
Hsu yang juga pembuat filem profesional berkata pergi ke teater bermakna tiada gangguan dan penonton benar-benar tertumpu, yang memberi manfaat kepada pembikin filem.
Walau bagaimanapun, Hsu berkata dia melihat positif industri penstriman juga. Hsu berkata penstriman pada dasarnya telah mendemokrasikan penggunaan media dan dengan cara itu, ia adalah satu perkara yang hebat.
Penstriman telah Menjadi Sangat Popular
Junior kemanusiaan antara disiplin Faith Pan, yang menggunakan Disney+ dan Netflix, percaya penstriman telah menjadi begitu popular kerana fleksibiliti dan kemudahannya.
Pan berkata dia lebih suka penstriman kerana dia tidak pandai mengikuti rancangan dan “ia sentiasa ada dan tersedia.”
Penstriman telah menjadi begitu popular sehingga banyak perkhidmatan penstriman kini mempunyai studio mereka sendiri di mana mereka boleh menghasilkan kandungan, media dan maklumat profesor David McCarty berkata. McCarty berkata dia berminat dengan bahagian ekonomi industri perfileman.
Baca Lagi | Vlogger Makanan Cina Ditampar Denda RM78,000 Kerana Makan, Memasak Jerung
Baca Lagi | Tze Yong Malaysia, June Wei Belayar Ke Pusingan Seterusnya
Artikel Business Insider melaporkan bahawa, pada 2019, Netflix sahaja mengeluarkan 371 filem dan rancangan TV. Pada tahun 2021, Netflix sekali lagi mendahului dengan 39% kandungan asal dikeluarkan dari studio mereka dengan HBO Max hanya di belakang mereka pada 37%.
“Bagi saya, segala-galanya bergantung kepada penawaran dan permintaan,” kata McCarty. “Pada zaman dahulu, apabila terdapat hanya beberapa saluran kabel, sudah tentu, bekalan dan permintaan adalah jauh lebih rendah. Tetapi sekarang, sesiapa sahaja yang mempunyai kamera dan idea yang bernas boleh pergi merakam dan membuat program.”
Kewartawanan junior Destinee Shelly melanggan Netflix dan Hulu
Dia berkata dia percaya pandemik COVID-19 telah meningkatkan populariti perkhidmatan penstriman.
“Tiada siapa yang benar-benar mahu keluar lagi,” kata Shelly. “Semua orang mahu tinggal di rumah dan terutamanya dengan sekolah ditutup, semua orang hanya duduk di rumah mereka menstrim dan menonton filem dan rancangan TV.”
Walaupun peningkatan dalam penstriman, McCarty percaya bahawa pawagam akan bertahan kerana akan sentiasa ada orang yang menikmati pengalaman itu. Teater itu bergantung pada konsesi untuk membawa hasil dan menggabungkan keseluruhan pengalaman filem, kata McCarty.
COVID-19 sebenarnya telah mengubah cara menonton filem yang disukai ramai orang. Menurut tinjauan Statistica 2021, 28% responden lebih suka menonton teater manakala hanya 15% memilih penstriman. Walau bagaimanapun, pada Jun 2020, pertengahan pandemik, hanya 14% responden masih memilih teater manakala 36% responden kini memilih penstriman.
“Pergi menonton wayang adalah acara sosial, sama ada sebagai tarikh atau dengan sekumpulan kawan,” kata McCarty. “Skrin besar dengan sistem keliling, terutamanya bagi ramai orang yang tidak mempunyainya untuk menghasilkan semula di rumah, itulah sebab besar untuk pergi ke teater.”
Pan adalah salah satu daripada orang yang masih lebih suka pergi ke panggung wayang, walaupun terdapat kemudahan penstriman.
“Dengan COVID, ia adalah satu pengalaman sekarang untuk pergi ke pawagam,” kata Pan. “Saya rasa saya sangat merinduinya dan saya rasa seperti di rumah kami hanya menontonnya dan ia bukan perasaan yang sama. Saya pasti suka panggung wayang, itu sudah pasti.”