The Malaysia Post

Rang Undang-undang Perbekalan 2023 ditetapkan untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat hari ini

Rang Undang-undang Perbekalan 2023

Rang Undang-undang Perbekalan 2023 dijangka dibentangkan untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat hari ini.

Menurut Perintah Kertas di laman web Parlimen, rang undang-undang itu akan dibentangkan oleh Menteri Kewangan manakala bacaan kedua dijangka pada Jumaat.

Mesyuarat hari ini juga akan meneruskan perbahasan Rang Undang-undang Kesatuan Sekerja (Pindaan) 2022.

Dewan Rakyat juga dijangka memberi tumpuan kepada pembentangan Rang Undang-undang Kualiti Alam Sekitar (Pindaan) 2022, Rang Undang-undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2022, Rang Undang-undang Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (Pindaan) 2022 dan Rang Undang-undang Pengangkutan Darat Awam (Pindaan) 2022 untuk kedua. membaca.

Ini akan disusuli dengan soalan Datuk Seri Dr Shamsul Anuar Nasarah (BN-Lenggong) kepada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mengenai usaha kerajaan mengatasi isu eksploitasi seksual kanak-kanak di alam siber yang berpunca daripada pelbagai aplikasi dalam talian yang tidak bermoral. .

Model ESG

Turut disenaraikan ialah soalan Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa (PH-Parit Buntar) kepada Menteri Kewangan berkaitan pendekatan Kementerian Kewangan untuk memastikan model Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG) digunakan dalam meluluskan sebarang kontrak kerajaan.

Di samping itu, Ahmad Fadhli Shaari (PAS-Pasir Mas) bersedia meminta Menteri Belia dan Sukan memberi maklumat terkini mengenai pembangunan kemudahan e-sukan yang telah dibangunkan kerajaan bagi memenuhi keperluan golongan belia.

Tengku Zulpuri Raja Puji (DAP-Raub) dalam pada itu akan meminta Menteri Alam Sekitar dan Air menyatakan perancangan dan tindakan awal kerajaan bagi menangani kemungkinan banjir besar susulan fenomena La Nina, monsun timur laut dan hujan yang tidak dijangka.

Sidang Dewan Rakyat akan berlangsung selama 32 hari, sehingga 29 Nov.

Baca lagi | Pemeriksaan kesihatan percuma untuk diabetes, beberapa kanser di bawah pembaharuan Healthier SG Singapura
Baca lagi | Biden, doktor berkata undang-undang pengguguran baharu mempunyai kesan yang mengerikan

Read Previous

Biden, doktor berkata undang-undang pengguguran baharu mempunyai kesan yang mengerikan

Read Next

Najib memfailkan saman terhadap menteri dalam negeri, pesuruhjaya agung penjara dalam usaha untuk menghadiri Parlimen sebagai Ahli Parlimen

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.