The Malaysia Post

Pengusaha meramalkan beribu-ribu kedai ‘mamak’ di seluruh negara akan berlipat ganda menjelang akhir tahun akibat kekurangan pekerja

Kira-kira 1,500 restoran India-Muslim, yang lebih dikenali sebagai restoran “mamak”, dijangka ditutup di seluruh negara berikutan kekurangan pekerja asing dan juga mencari pekerja tempatan, kata Persatuan Pemilik Restoran Muslim Malaysia (Presma).

Rizab Malaysia memetik Presiden Presma Datuk Jawahar Ali Taib Khan berkata kekurangan pekerja asing menyebabkan 3,000 pengusaha restoran daripada 12,000 ahli persatuan berdaftar ditutup sejak wabak Covid-19 bermula lebih dua tahun lalu.

“Kekurangan pekerja memberi kesan besar kepada kelangsungan industri perkhidmatan makanan dan restoran sejak larangan kemasukan pekerja asing dikuatkuasakan.

“Sejak wabak itu, dalam rangkaian restoran saya sahaja, lebih 250 pekerja restoran telah pulang ke India dan tidak dapat masuk semula ke negara ini manakala industri restoran mamak memerlukan sekurang-kurangnya 30,000 lagi pekerja untuk mengisi kekosongan jawatan di seluruh negara, ” Jawahar Ali dipetik berkata.

Kekurangan tenaga manusia yang teruk yang melanda sektor perkhidmatan makanan dan restoran sejak wabak Covid-19 bermula menyebabkan ribuan restoran mamak di seluruh negara terpaksa menutup perniagaan mereka sejak 2020.

Kebanyakan pekerja asing yang diupah telah pulang ke rumah kerana permit kerja tamat tempoh, manakala ada yang terkandas di negara asal mereka semasa wabak itu selepas pulang ke sana untuk bercuti. Terdapat kesukaran untuk mendapatkan pekerja tempatan untuk mengisi kekosongan jawatan.

Sementara itu, laporan itu turut sampai kepada Ketua aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan yang berkata kerajaan perlu bertindak segera untuk menyelamatkan industri dan ribuan pekerja yang terjejas.

Jawahar Ali berkata, persatuannya

PPIM dan Persatuan Majikan Restoran India Malaysia serta Persatuan Pemborong dan Peruncit Islam Malaysia menggesa kerajaan melanjutkan tempoh pengambilan pekerja asing sehingga Oktober 2022.

Beliau meminta kerajaan memperhalusi setiap cadangan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili pelbagai industri terjejas sebelum pindaan dasar lain diperkenalkan bagi membantu ahli mereka mendapatkan pekerja asing.

“Pengumuman oleh kerajaan akan memberi impak besar kerana kekurangan tenaga buruh dalam semua sektor masih berterusan dan belum selesai di mana keadaan peniaga memerlukan khidmat pekerja asing terutama dalam fasa endemik.

“Pada masa ini, hanya 30 peratus ahli persatuan mendapat kelulusan pekerja asing manakala 70 peratus permohonan masih dalam sistem,” katanya.

Pada 5 Ogos lalu, Kementerian Sumber Manusia mengumumkan bahawa permohonan pengambilan pekerja asing telah dihentikan sementara dari 15 hingga 31 Ogos bagi membolehkan semakan prosedur permohonan pekerja asing dibuat.

Baca Lagi | Pengusaha meramalkan beribu-ribu kedai ‘mamak’ di seluruh negara akan berlipat ganda menjelang akhir tahun akibat kekurangan pekerja

Kementerian menyatakan ini susulan pindaan Akta Kerja 1955 (Pindaan 2022) yang akan berkuat kuasa mulai 1 September ini.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Benzema, Ronaldo dan Haaland dicalonkan untuk Ballon d’Or, Messi terlepas

Read Next

Hamzah membidas puak ‘angkuh’ Umno yang menggesa pengundian mengejut, memberi amaran bahawa Perikatan mungkin ‘mengambil alih’ kawalan negara

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.