Zuraida Kamaruddin mengatakan akan pergi ke Afghanistan

Bekas menteri, Datuk Zuraida Kamaruddin mengatakan, dia bersedia mengunjungi Afghanistan untuk membimbing Taliban mengenai hak dan pemerkasaan wanita.

Dengan mengatakan pengambilalihan Taliban terhadap Afghanistan tidak dapat disangkal akan menimbulkan permusuhan terhadap kemajuan dan hak wanita di sana, dia kemudian menyarankan agar negara-negara Muslim lain juga mengirim misi untuk mendidik organisasi Islam mengenai pemberdayaan wanita.

“Sebenarnya, negara-negara Muslim yang progresif di seluruh dunia juga harus mengirim perwakilan di antara pemimpin wanita mereka ke Afghanistan untuk membantu agenda pemberdayaan wanita negara itu.

“Sekiranya peluang ini muncul, saya akan tertarik untuk berada di Afghanistan untuk membantu membimbing pemerintah dan rakyat Afghanistan dalam pembangunan dan pemberdayaan wanita.

“Sebagai negara Islam yang memodenkan, ada banyak hal yang dapat kita bagikan kepada mereka, terutama tentang bagaimana mengoptimumkan peranan wanita dalam pentadbiran, politik, pendidikan, ekonomi dan sosial, yang sesuai dengan ajaran Islam yang sebenarnya,” katanya. kata dalam satu kenyataan.

Zuraida mengakui bahawa misi seperti itu akan mencabar, tetapi berpendapat bahawa adalah kewajiban untuk mencuba dan memastikan akan ada jalan yang dapat diterima untuk wanita dan gadis Afghanistan.

Taliban menguasai Afghanistan selepas ketiadaan 20 tahun bulan ini, berikutan penarikan sepenuhnya tentera AS yang telah menduduki negara itu berikutan serangan balas yang dicetuskan oleh serangan pengganas 11 September 2001 ke negara mereka.

Baca Lagi | Tinjauan ringkas mengenai kerjaya Perdana Menteri Malaysia yang seterusnya

Dalam sidang berita pertama Taliban sejak menguasai negara itu pada hari Ahad, seorang jurucakap mengatakan bahawa wanita akan bebas bekerja tetapi memberikan sedikit perincian mengenai peraturan dan sekatan lain.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Tinjauan ringkas mengenai kerjaya Perdana Menteri Malaysia yang seterusnya

Read Next

Bertanggungjawab untuk mengutamakan pemerintahan, kata Sultan Nazrin

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x