Zahid, Ismail Sabri dan pemimpin tertinggi Umno bertemu secara rahsia

Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi malam ini menghadiri mesyuarat bijaksana yang dihoskan oleh naib presiden parti, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Kakitangan media yang menunggu di dekat Wisma Perwira di Kementerian Pertahanan di sini melihat beberapa kenderaan dan alat penyekat di kawasan itu.

Sumber mengesahkan bahawa perbincangan tersebut berpusat pada cadangan Zahid untuk menarik Umno keluar dari kerajaan Perikatan Nasional (PN) minggu ini.

“Mesyuarat itu hanya dihadiri oleh beberapa pegawai tinggi Umno untuk meminta Zahid untuk tidak membuat ‘keputusan terburu-buru’ mengenai masa depan parti,” kata satu sumber dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan.

Sumber lain mengatakan bahawa keputusan untuk menarik diri dari PN adalah tidak disarankan dan tidak sesuai kerana negara perlu memerangi wabak tersebut dan kesan ekonominya kepada orang ramai.

“Anggota yang menghadiri mesyuarat itu tidak setuju (dengan keputusan untuk menarik diri dari PN) dan cuba berdebat dengan Zahid.

“(Ini) bukan masa yang tepat walaupun Parlimen bersidang tidak lama lagi. Keutamaan mestilah Covid-19 (pencegahan), ”kata sumber itu.

Mesyuarat yang bermula pada jam 9 malam, berakhir pada pukul 11.30 malam, menurut sumber di dalamnya.

Antara pemimpin yang hadir ialah Setiausaha Agung Umno, Datuk Ahmad Maslan.

Ini adalah pertemuan kedua yang mengumpulkan Ahli Parlimen Umno.

Mesyuarat pertama diadakan di sebuah rumah besar di Jalan Bellamy Kuala Lumpur Sabtu lalu tetapi Zahid tidak dijemput ketika itu.

Awal hari ini, sumber mengatakan bahawa Zahid dan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak bertemu dengan beberapa anggota majlis tertinggi Umno untuk mendapatkan sokongan untuk menarik diri dari PN.

Namun cadangan itu ditolak oleh mereka yang menghadiri perjumpaan tersebut.

Baca Lagi | Kit Siang menarik balik kritikan terhadap Hadi, mengakui salah menafsirkan pernyataan ‘pemerintah Allah’

Ketua Pemuda Umno, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki sejak itu mengatakan ada mesyuarat Majlis Tertinggi rasmi hari ini.

Mesyuarat hari ini berlaku setelah Pejabat Perdana Menteri mengumumkan bahawa Parlimen akan bersidang pada 26 Julai hingga 29 Julai dan 2 Ogos. Sebelumnya, Zahid telah meminta pemerintah untuk mengindahkan seruan Raja agar Parlimen bersidang secepat mungkin.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Kit Siang menarik balik kritikan terhadap Hadi, mengakui salah menafsirkan pernyataan ‘pemerintah Allah’

Read Next

Mrs Malaysia World mempromosikan gaya hidup lestari, amalan bebas plastik

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.