Wisma Putra dapat membantu menangkap Jho Low sekiranya polis memberikan lokasi sebenarnya – Hishammuddin

Kementerian Luar Negeri dapat memainkan peranan dalam mengembalikan pembiayaan buruan Jho Low jika polis dapat memberikan lokasi tepat di China, kata menterinya Datuk Seri Hishammuddin Hussein kepada Parlimen hari ini.

Hishammuddin ditanya oleh anggota parlimen Jelutong, RSN Rayer, apakah kementeriannya menggunakan hubungan baiknya dengan pemerintah China untuk mengembalikan Low yang telah dilaporkan bersembunyi di Macau.

Menjawabnya, Hishammuddin mengatakan bahawa tidak diketahui bahawa buruan Malaysia yang dilahirkan Low Taek Jho sebenarnya berada di China, bertentangan dengan pernyataan Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador

Namun, dia menambahkan: “Jika PDRM datang ke Wisma Putra dengan lokasi sebenarnya di mana dia berada, tidak ada alasan mengapa Wisma Putra tidak dapat membantu membawa kembali Jho Low.”

Tuduhan telah diajukan terhadap Low di Putrajaya atas tuduhan berperanannya dalam skandal kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang menyaksikan berbilion ringgit didakwa dikeluarkan dari dana kekayaan negara.

Tetapi dia telah dilarikan dari pihak berkuasa Malaysia dan Singapura sejak lima tahun yang lalu.

Baca Lagi | Dasar ‘No Anwar, No DAP’ UMNO melarang ahli-ahli membuat perjanjian dengan Pakatan

Agensi berita Qatar Al Jazeera terakhir melaporkan Low bersembunyi di Macau di sebuah rumah yang kononnya dimiliki oleh anggota kanan Parti Komunis China di Macau sejak Februari 2018, tetapi dapat melakukan perjalanan ke seluruh dunia dengan relatif mudah kerana “tingkat tinggi bantuan kerajaan ”.

1MDB dikatakan sebagai cetusan idea mantan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak di tengah-tengah pujukan kuat kononnya dari Low.

Low kelahiran Pulau Pinang itu bagaimanapun, berulang kali menafikan melakukan kesalahan dan menegaskan bahawa semua keputusan dibuat oleh Najib.

Low Taek Jho sering disebut Jho Low, adalah seorang ahli perniagaan Malaysia dan buronan antarabangsa yang dicari oleh pihak berkuasa di Malaysia, Singapura, dan Amerika Syarikat yang berkaitan dengan skandal 1MDB. Dia dituduh sebagai dalang penipuan besar-besaran, yang dituduh oleh pendakwa raya adalah skema untuk menyedot AS $ 4.5 bilion dari 1MDB ke dalam akaun peribadi Low. Dia adalah penerima banyak aset amanah yang dikatakan oleh kerajaan AS berasal dari pembayaran dari dana 1MDB Malaysia. Jho Low dipercayai berada di China di mana dia melakukan perjalanan jauh melalui bandar-bandar besar, secara diam-diam.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Muhyiddin: Malaysia dalam senarai penerima keutamaan vaksin Covid-19 China

Read Next

Syed Saddiq berkata, penyesalan tidak dapat dihitung semasa pengundian Belanjawan 2021

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x