Syed Saddiq berkata, penyesalan tidak dapat dihitung semasa pengundian Belanjawan 2021

Bekas menteri belia dan sukan, Syed Saddiq Abdul Rahman telah meminta maaf kerana tidak bergabung dengan anggota parlimen Pembangkang yang cuba memaksa bahagian semasa mengundi pada Belanjawan 2021 semalam.

Dalam wawancara dengan Radio BFM, Ahli Parlimen Muar itu mengatakan bahawa ada arahan lewat dari parti Pakatan Harapan (PH) untuk tidak menyokong pembahagian Dewan.

“Semasa kami mendengar ucapan Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul, masing-masing pihak diberitahu bahawa pengundian blok tidak akan diadakan,” katanya.

Syed Saddiq mengatakan bahawa jika dilihat di belakang, dia salah untuk tidak bergabung dengan mereka yang cuba memaksa bahagian dan meminta maaf atas perkara ini. Dia juga meminta komunikasi dan koordinasi yang lebih baik di antara Pembangkang.

Baca Lagi | Wisma Putra dapat membantu menangkap Jho Low sekiranya polis memberikan lokasi sebenarnya – Hishammuddin

“Walaupun kami kehilangan suara, tetap menjadi tugas kami untuk memberikan suara. Pada masa yang sama, kita akan saling mengetahui pendirian. Saya rasa kekurangan komunikasi dan arahan menyebabkan masalah besar.

“Kami berhutang penjelasan kepada masyarakat Malaysia, dan kami harus memastikan ini tidak berulang lagi, terutama ketika kami memasuki tahap komite minggu depan ketika kami mulai membahas secara terperinci setiap masalah dalam anggaran,” katanya.

Sejak dibebaskan permintaan maafnya, Syed Saddiq dikritik kerana mengetepikan garis PH ketika parti Muda-nya kononnya bebas. Sebilangan pengkritik mengejeknya sebagai pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Semalam, hanya 13 Ahli Parlimen Pembangkang termasuk bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan presiden Amanah Mohamad Sabu berdiri untuk mencuba dan memaksa undi blok. Tepat sebelum pemungutan suara, Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz mengumumkan beberapa konsesi kepada tuntutan dari kedua-dua belah pihak yang membenarkan Belanjawan 2021 diluluskan melalui suara suara walaupun teriakan dari penggubal undang-undang seolah-olah menolak rancangan perbelanjaan persekutuan.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Wisma Putra dapat membantu menangkap Jho Low sekiranya polis memberikan lokasi sebenarnya – Hishammuddin

Read Next

Mahathir mengatakan parti pembangkang mengkhianati kepercayaan pengundi dengan tidak berdiri menentang Belanjawan 2021