Villarreal menahan Arsenal untuk mara ke final Liga Europa

Villarreal bertahan dengan keputusan seri 0-0 pada malam yang gementar di Arsenal hari ini untuk mara ke final Liga Europa 2-1 secara agregat ketika pengurus pelawat, Unai Emery kembali menghantui kelab London yang memecatnya pada 2019.

Pasukan Sepanyol, yang telah kehilangan empat separuh akhir Eropah sebelumnya, satu daripada Arsenal di Liga Juara-Juara 2005-06, melindungi kelebihan pertama mereka dengan penampilan yang berdisiplin.

Mereka kini akan menentang Manchester United pada final 26 Mei di Gdansk pada malam yang paling besar dalam sejarah mereka.

Arsenal, yang kini menghadapi prospek untuk tidak memiliki bola sepak Eropah musim depan untuk pertama kalinya dalam 25 tahun, kelihatan rata dan tidak pernah dapat memberikan tekanan yang berterusan.

“Kami hancur, benar-benar kecewa,” kata bos Arsenal, Mikel Arteta, yang mengalami pukulan ketika pemanasan ketika pemain tengah Switzerland, Granit Xhaka cedera dan harus digantikan oleh pemain belakang penuh Kieran Tierney.

“Tetapi kami mengucapkan tahniah kepada Villarreal. Saya rasa kami layak memenangi permainan tetapi butirannya menentukan hubungan ini. Cara kami bermula di Villarreal tidak cukup baik. “

Baca Lagi | Neelofa dilaporkan membelanja RM10,000 pada permaidani Parsi semasa membeli-belah Nilai

Ia adalah malam yang sangat mengecewakan bagi Arsenal yang dimulakan dengan sekumpulan besar peminat sekali lagi berdemonstrasi menentang pemilik kelab Amerika, Stan Kroenke dan berakhir dengan pemain Sepanyol Arteta menghadapi tekanan yang meningkat terhadap masa depannya dengan Arsenal menduduki tempat kesembilan di Liga Perdana.

Kesengsaraannya berbeza dengan suasana Emery yang kini membawa kapal selam Kuning ke Poland pada 26 Mei dengan peluang untuk memenangi Liga Europa keempatnya setelah melakukannya tiga kali dalam tempoh keemasan dengan Sevilla.

“Saya sangat bangga, Arsenal adalah pasukan yang sangat baik tetapi saya rasa kami layak mendapatkannya,” katanya. “Kami membuat perlawanan yang sangat serius, kami semua saling membantu, kami bertahan dengan baik dan kadang-kadang dengan penguasaan kami mengawal perlawanan.”

Menjelang final dia berkata: “Ini akan sangat sukar tetapi kami layak untuk bermain di final ini dan kami akan menunjukkan prestasi terbaik kepada penyokong kami.”

Pasukan Emery, Villarreal yang hebat, merupakan pemenang yang layak dalam dua perlawanan walaupun mereka berjaya dalam beberapa kesempatan di The Emirates pada hari Khamis ketika kapten Arsenal, Pierre-Emerick Aubameyang dua kali memukul jawatan.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Dr Mahathir mendakwa Ku Li ‘sendirian’ dalam Umno, dan itulah sebabnya kerjasama gagal

Read Next

Cawangan Khas Polis dijadikan alat politik kerana pengarahnya membenarkannya

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x