Tom Brady masterclass pada usia 43 tahun

“Anda melihat lelaki ini dan berfikir, ‘Wow, sungguh luar biasa,” kata Gordon Lithgow, seorang profesor dan naib presiden Buck Institute for Research on Aging di Novato, Calif. “Adakah dia sebenarnya penuaan dengan kadar yang lebih perlahan daripada yang lain orang? “

Itulah persoalan yang ditanyakan oleh peminat bola sepak menjelang Super Bowl Ahad antara Brady’s Tampa Bay Buccaneers dan Kansas City Chiefs.

Jawapannya adalah ya, sekurang-kurangnya dari segi bola sepak. Soalan yang sukar adalah mengapa.

“Tidak mungkin atlet elit kebal terhadap penuaan,” kata Lithgow. “Anda dapat melihat penurunan prestasi yang sangat mendadak – walaupun mereka berada di atas rata-rata, ia masih berlaku pada kadar yang sama.”

Brady, yang berada di musim pertamanya bersama Tampa Bay setelah 20 tahun bersama New England Patriots, akan menjadi pemain tertua yang berpartisipasi dalam Super Bowl, di mana pun kedudukannya. Dia adalah satu-satunya quarterback yang memulakan Super Bowl setelah berusia 40 tahun, dan dia akan melakukannya untuk kali ketiga.

Brady dilahirkan pada tahun 1977, musim panas “Star Wars,” Anak Sam dan kematian Elvis (pada usia 42 tahun). Brady telah hidup untuk setiap kemenangan dalam sejarah francais Tampa Bay. (The Buccaneers adalah 0-14 pada tahun 1976, musim pertama mereka.)

Baca Lagi | Beri penghormatan yang sewajarnya kepada Messi, kata Koeman

Jurang usia 18 tahun antara dia dan quarterback Kansas City Patrick Mahomes adalah yang terbesar antara Super Bowl bermula suku akhir. Semasa Brady dilahirkan, ibu Mahomes berusia 1 tahun.

Brady dipilih pada tahun N.F.L. draf dan telah menjadi quarterback permulaan sejak permainan kedua New England selepas serangan keganasan 11 September. Masing-masing dari 11 quarterback lain yang disusun pada tahun 2000 (Brady adalah yang ketujuh diambil) telah keluar dari N.F.L. sekurang-kurangnya sembilan tahun.

Ini akan menjadi Super Bowl ke-10. Dia telah memenangi enam daripadanya dan memperoleh Anugerah Pemain Paling Bernilai permainan empat kali.

“Sekiranya ada yang mempunyai superlatif yang belum digunakan, anda tahu bagaimana menghubungi saya,” kata Jim Nantz, penyiar play-by-play Super Bowl untuk CBS. “Takungan saya kering tulang.”

“Yang terhebat yang pernah berjalan,” kata bekas pemain quarterback Tony Romo, yang akan menjadi rakan penyiaran Nantz untuk Super Bowl.

Romo mempunyai N.F.L. 14 tahun kerjaya, lama mengikut kebanyakan standard. Tetapi dia tiga tahun lebih muda dari Brady, dan dia bersara empat musim lalu dengan sakit belakang. Peminat tahu seperti apa quarterback lama. Mereka dapat melihatnya di gerai siaran pada hari Ahad.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Syarikat kurier J&T Express menerangkan penanganan kasar bungkusan dirakam viral

Read Next

Kata Umno, parti itu tidak mempunyai rancangan untuk memecat Annuar

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x