Kata Umno, parti itu tidak mempunyai rancangan untuk memecat Annuar

Tidak ada rancangan oleh Umno untuk memecat Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN) yang diganti baru-baru ini, Tan Sri Annuar Musa, kata naib presidennya Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin hari ini.

Dalam satu kenyataan, Khaled malah mengecam Annuar karena terus menekan Umno untuk hubungan yang lebih erat dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan parti-parti lain yang dikuasai Melayu, sehingga sanggup dipecat kerana itu.

“Pertama, tidak ada berita atau desas-desus yang mengarah pada niat untuk memecatnya,” kata Khaled, merujuk pada Annuar.

“Jadi, mengapa dia sengaja membangkitkan persepsi dan sentimen ‘mangsa’ seperti ini? Ini hanya akan membuka pintu untuk salah faham, baik dari luar atau dalam pesta.

“Kedua, tidak sihat baginya untuk terus mengkritik parti itu secara terbuka seperti yang dia lakukan sekarang. Itu tidak menguntungkan Umno. Ini melemahkan persahabatan dan secara sistematik, membingungkan ahli parti, ”tambahnya.

Khaled menambah bahawa Annuar tahu bahawa Umno, melalui dewan tertinggi, telah memutuskan untuk memperkuat BN dan pada masa yang sama bekerjasama dengan PAS dalam Muafakat Nasional, dan pada masa yang sama menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Baca Lagi | Dr Mahathir menyuarakan rasa kesal melantik Tommy Thomas sebagai peguam negara selepas memoir bom

Dia juga mengatakan penurunan populariti PN dan keraguan tentang kemampuannya untuk memerintah negara telah menjadikan kerjasama antara Umno dan PN tidak lagi strategik, kerana tidak ada usaha untuk menarik sokongan pengundi bukan Melayu.

“Keputusan Umno untuk tidak bersama PN atau Pakatan Harapan (PH) adalah kerana kedua-duanya tidak dipercayai oleh rakyat. Sebahagian daripadanya juga ditolak secara terbuka. Ada yang diheret ke pengadilan oleh pengundi di kawasan mereka untuk dipecat dari pejabat, ”katanya.

Khaled kemudian memberitahu Annuar untuk tidak tinggal bersama parti itu jika tidak sesuai dengan cita-cita peribadinya.

Dia juga meminta Annuar untuk berhenti membingungkan anggota parti dan terus membiarkan parti itu dirosakkan oleh pihak lain, katanya menyinggung kedekatannya dengan Bersatu.

“Jadi, Umno memerlukan semua pihak untuk bersama dalam perjuangannya dan membantu memperkukuhkannya. Daripada membiarkan Umno diserang, bertinju dan terus membela lawan dan mereka yang merendahkan Umno.

“Parti ini lebih besar daripada perjuangan dan kepercayaan individu. Umno milik rakyat. Biarkan rakyat menentukan masa depan Umno, ”katanya.

Januari lalu, Annuar menuduh kepimpinan kanan partinya “memanipulasi” akar umbi sendiri, dengan mendakwa parti itu dibuli oleh Bersatu. Kedua-dua parti Melayu tidak bertentang mata selama berbulan-bulan dengan para pemimpin Umno kadang-kadang secara terbuka menjatuhkan pemerintahan Presiden Bersatu dan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Tom Brady masterclass pada usia 43 tahun

Read Next

Kerajaan Malaysia menuntut tuntutan cukai yang belum dibayar RM9.3 juta daripada rakan sekutu Jho Low

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x