Tiga perkara yang diperlukan Umno, menurut Najib: Tenaga, pengalaman, kebijaksanaan

Umno memerlukan perubahan kepimpinan, kata mantan presidennya Datuk Seri Najib Razak malam ini.

Dan dalam wawancara dengan Astro Awani, dia menjelaskan tiga perkara yang perlu menarik minat pihak lama untuk rakyat Malaysia hari ini.

Lebih dari seorang pemimpin muda yang berumur, dia berkata parti itu memerlukan seseorang yang bertenaga.

“Saya percaya bahawa peremajaan Umno mesti berlaku tetapi harus dirancang dengan betul. Tetapi kita tidak dapat terbawa dengan idea bahawa pemimpin muda mesti menjadi yang terbaik

“Pemuda mungkin lebih dinamik dan bertenaga tetapi ada dua kriteria lagi iaitu pengalaman dan kebijaksanaan,” katanya dalam wawancara yang membincangkan masa depan Umno.

Baca Lagi | Rakyat marah atas salah faham dari kerajaan, tidak tentu sekolah dibuka semula pada Mac

Ahli Parlimen Pekan itu menambah bahawa Umno mesti mempunyai pemimpin yang mempunyai visi, cukup untuk menyedari bahawa salah satu tanggungjawab yang diperlukan adalah menyediakan platform untuk generasi muda memimpin.

“Dan memiliki pemimpin yang berhati besar dan terbuka hati untuk menyedari bahawa salah satu tugas dan tanggungjawab seorang pemimpin adalah melatih dan memberi peluang kepada pemimpin muda untuk menggantikan kita.

“Jadi jangan takut jika kita harus bersara, kita akan bersara. Kerana kita sudah memiliki seseorang yang dapat menggantikan kedudukan kita, ”tambahnya.

Pada 24 Disember tahun lalu, Ahli Parlimen veteran Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah mendesak Umno untuk memberi lebih banyak tanggungjawab kepada pemimpin muda supaya parti itu dapat memperoleh kembali pengaruh politiknya yang hilang.

Ahli Parlimen Gua Musang yang berusia 83 tahun mengatakan bahawa parti itu juga mesti mengatur semula dan mengubah agendanya jika ingin mendapatkan kembali kekuatan sebelumnya.

Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan juga mengatakan minggu lalu bahawa pemerintah tidak seharusnya mengubah pendirian untuk menurunkan usia pengundian menjadi 18, yang diluluskan sebulat suara oleh Parlimen pada 2019.

Shahril menyiarkan di Twitter bahawa kanak-kanak berusia 18 tahun mesti diberi peluang untuk memilih kerana perbahasan sudah selesai menjelang pindaan perlembagaan yang dibuat pada tahun itu.

Datuk Seri Najib Razak menunjukkan malam ini bahawa partinya boleh bekerjasama dengan musuh politiknya untuk pilihan raya umum akan datang, dengan alasan dinamika politik.

Namun, Ahli Parlimen Pekan itu menambah bahawa setiap keputusan yang dibuat mesti mempunyai mandat kolektif bukan hanya pemimpin Umno tetapi juga anggota akar umbi parti itu. “Kerana keadaan politik semasa dinamik, selalu berubah.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Dokumentari baru Woody Allen menggambarkan sisi gelapnya

Read Next

Najib tidak menolak kemungkinan Umno bekerjasama dengan saingan untuk PRU15

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x