Tengku Zafrul mendapat pandangan Pembangkang mengenai pemulihan Malaysia Covid-19

Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata, adalah penting kerajaan mengambil sikap inklusif dan perundingan dengan bekerjasama dengan Pembangkang dan pihak berkepentingan lain dalam mengatasi wabak Covid-19.

South China Morning Post melaporkan dia mengatakan bahawa ini termasuk NGO dan dewan perdagangan, antara lain.

“Itu kami lakukan setiap tahun, tetapi tahun ini untuk pertama kalinya saya benar-benar terlibat dengan semua parti politik, bahkan untuk Belanjawan. Kali ini, untuk Rancangan Pemulihan Nasional, kita masih dalam proses merumuskannya dan sebenarnya akan disampaikan kepada Kabinet minggu ini, dan saya sudah mulai terlibat, ”kata Tengku Zafrul dalam wawancara.

Dia mengatakan mendengar pandangan Pembangkang, NGO, dan lain-lain sangat penting, dan pertemuan itu “sangat produktif”.

“Saya mengadakan pertemuan dengan Tun Dr Mahathir Mohamad, dengan DAP, Lim Guan Eng, PKR dan tentunya rakan pakatan lain juga dalam kerajaan.

“Mereka mengemukakan idea, beberapa cadangan, dan itu bagus. Saya telah bertemu dengan pihak dari Sabah dan pelbagai pihak lain. Mereka semua menghadapi cabaran yang berbeza di kawasan mereka dan penting untuk anda ketahui, bagi orang seperti saya, terutamanya, yang sedang berusaha untuk merangka dan merangka rancangan pemulihan ini, agar kami mendengarkan, ”katanya.

Menambah bahawa pihak dan individu yang ditemuinya boleh dianggap sebagai barisan hadapan, Tengku Zafrul mengatakan bahawa mereka telah bertemu dengan orang-orang dan dengan itu adalah titik sentuhan.

“Saya rasa ini cukup bagus, saya sangat gembira mereka sangat terbuka memberikan idea-idea bagus. Saya akan meneruskan ini, ini bukan satu-satunya.

“Sebenarnya saya bertemu dengan mereka untuk kali kedua minggu ini untuk mencuba dan memahami beberapa cadangan dengan lebih baik. Saya ingin menjadikan data tersedia untuk semua kerana apabila mereka mempunyai data, mereka akan dapat memberikan nasihat yang tepat, dan nasihat yang tepat bererti maklum balas yang baik yang relevan dan dikemas kini berdasarkan keadaan semasa, ”katanya.

Ketika ditanya apakah ada alasan khusus untuk menghubungi Pembangkang, Tengku Zafrul mengatakan tidak ada alasan selain untuk meluahkan pikirannya, kerana fokusnya adalah untuk terus bekerja.

“Mereka tahu fokus saya dengan saya melakukan ini hari ini adalah untuk memastikan Malaysia pulih dari krisis semasa. Oleh itu, kita tidak membuang masa untuk bercakap mengenai politik dan ketika kita bertemu, kita langsung berniaga. Mereka mengatakan ini adalah apa yang kita perlukan, inilah yang perlu kita lakukan dengan lebih baik.

“Saya rasa banyak kritikan yang membina untuk saya dan kerajaan dan ini penting, saya rasa. Saya rasa ini harus berterusan dan saya gembira dan saya cukup gembira, jujur, bahawa Pelan Pemulihan Nasional juga akan dibahaskan di Parlimen, ”katanya.

Tengku Zafrul menekankan pentingnya kestabilan, kerana Malaysia telah membuktikan dalam beberapa dekad sejak kemerdekaannya bahawa politiknya sangat stabil.

Baca Lagi | Walaupun 15 Ahli Parlimen ‘dicuri’ dari parti, kami tetap menyokong Perikatan

“Ini jelas telah membuka Malaysia untuk pelaburan masuk. Tetapi ke depan, cabaran yang kita hadapi hari ini, secara politik, seperti saya katakan, kurang ideal. “Kami memerlukan kestabilan dan saya berharap bahawa ke depan, parti-parti politik dapat bekerjasama, terutama dalam wabak ini di mana kita, seperti saya katakan, menghadapi krisis ganda. Krisis ekonomi dan juga krisis kesihatan. Yang tidak kita perlukan adalah krisis politik, ”katanya.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Muhyiddin memberitahu atlet Malaysia untuk memenangi emas di Tokyo

Read Next

Persidangan khas Dewan Negara pada bulan Ogos untuk memberi tumpuan kepada taklimat menteri

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.