The Malaysia Post

Sistem pencen UAE menduduki tempat ke-22 di peringkat global

Mercer CFA Institute Global Pension Index

Credits: etk

Sistem pendapatan persaraan UAE berada di kedudukan ke-22 di antara 43 negara dengan sistem pencen yang sudah lama seperti AS, Perancis dan Sepanyol.

Di peringkat global, Iceland mendapat tempat teratas diikuti oleh Belanda, sementara Thailand berada di kedudukan terakhir, menurut Indeks Pencen Global Mercer CFA Institute ke-13, yang merangkumi UAE untuk pertama kalinya.

Indeks tersebut adalah kajian mengenai sistem pencen global yang merangkumi 65 peratus populasi dunia. Ia menjadi penanda aras sistem pendapatan persaraan di seluruh dunia.

Sistem pencen UAE mendapat nilai tinggi berbanding dengan rakan sejawat global dalam bidang kecukupan, kelestarian dan integriti, kata Mercer pada hari Selasa.

“UAE mempunyai sistem pencen yang kuat untuk Emiratis, yang disoroti oleh kemasukannya ke peringkat tinjauan MCGPI tahunan kami bersama banyak rakan sebaya yang mempunyai sistem yang lebih mantap,” kata Hazem Abdel-Rahman, pemimpin perniagaan persaraan Mercer untuk Timur Tengah.

“Oleh kerana jangka hayat terus meningkat, UAE mungkin mendapat keuntungan dari peningkatan usia persaraan; ini adalah langkah yang telah diambil oleh banyak negara untuk memastikan kemampuan menyediakan untuk penuaan dan generasi akan datang. Lebih jauh lagi, memperkenalkan rancangan pencen swasta sebagai program persaraan pelengkap akan mengurangkan tekanan terhadap program jaminan sosial di negara ini dan meningkatkan pendapatan persaraan keseluruhan. “

Di UAE, pencen Emirat ditadbir oleh pelbagai agensi seperti Dana Pencen Abu Dhabi, Dana Jaminan Sosial Sharjah dan Penguasa Keselamatan dan Sosial Umum (GPSSA).

Emirat yang bekerja di sektor kerajaan dan swasta layak mendapat pencen dan faedah persaraan lain setelah mencapai usia persaraan 49 tahun atau menjalani minimum 20 tahun secara keseluruhan, menurut pemerintah UAE.

Pekerja bukan Emirat mempunyai kelayakan akhir perkhidmatan yang dilindungi oleh program pemberian wang UAE.

Walaupun Abu Dhabi mempunyai skim pencennya sendiri, GPSSA adalah badan persekutuan yang menguruskan pencen untuk seluruh Emirates.

Di bawah skim ini, jika seorang pekerja menyumbang 5 peratus daripada gaji bulanan mereka, maka seorang pekerja kerajaan menyumbang 15 peratus. Untuk sektor swasta, majikan memberikan sumbangan 12.5 peratus, yang ditingkatkan dengan 2,5 persen lagi oleh pemerintah.

Pesara di seluruh dunia akan menghabiskan lebih banyak simpanan mereka secara purata sekitar lapan hingga 20 tahun, dengan beban tertinggi pada wanita, menurut laporan 2019 oleh Forum Ekonomi Dunia.

Jurang simpanan persaraan gabungan dijangka mencapai $ 400 trilion menjelang 2050 antara lapan ekonomi utama – Kanada, Australia, Belanda, Jepun, India, China, UK dan AS, menurut WEF.

UAE mempunyai skor indeks keseluruhan 59.6 dan berada di kedudukan ke-22 pada indeks Mercer. Indeks menggunakan purata wajaran sub-indeks kecukupan, kelestarian dan integriti.

Oleh kerana jangka hayat terus meningkat, UAE mungkin mendapat manfaat daripada peningkatan usia persaraan

Hazem Abdel-Rahman, pemimpin perniagaan persaraan untuk Timur Tengah, Mercer

Negara memperoleh 59.7 kecukupan kerana faedah persaraan yang murah hati, yang memastikan pendapatan berterusan untuk mengekalkan kualiti hidup yang baik dengan pencen minimum yang sesuai dengan pendapatan, menurut Mercer.

Baca Lagi | Sistem pencen UAE menduduki tempat ke-22 di peringkat global

Ia memperoleh skor 50.2 dalam kesinambungan, didorong oleh kadar penyertaan tenaga kerja yang tinggi, terutama bagi orang-orang di atas usia 55 tahun. Skor dalam sub-indeks ini disokong oleh struktur sistem pencen yang dibiayai untuk Emiratis, baik oleh orang awam maupun sektor swasta mengetepikan sumbangan wajib sepanjang tempoh pekerja, kata Mercer.

Read Previous

UAE naik ke tempat ke-4 tempat terbaik untuk tinggal dan bekerja – tinjauan HSBC

Read Next

Panggilan tepat oleh BAM untuk menghantar anak muda, kata menteri sukan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Dapatkan artikel terkini, Pekerjaan, hadiah percuma, berita hiburan dihantar terus ke peti masuk anda
170000 subscribers are here