Serena mengundur diri dari Wimbledon

Impian legenda Amerika, Serena Williams untuk memenangi gelaran perseorangan Wimbledon kelapan dan menyamai rekod Grand Slam dari Margaret Court sebanyak 24 berakhir dengan tangisan semalam kerana keraguan lebih lanjut akan dilahirkan pada masa depannya dalam sukan ini.

Pemain berusia 39 tahun itu mendahului 3-1 pada set pertama perlawanan pusingan pertamanya menentang Aliaksandra Sasnovich dari Belarus ketika dia tergelincir dan mencederakan kaki kanannya.

Williams kembali dari mendapat rawatan perubatan tetapi menyebutnya sehari pada 3-3 dan berjalan keluar dari Court Court dengan tangisan.

“Saya patah hati untuk menarik diri hari ini setelah mencederakan kaki kanan saya,” katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan lewat petang di akaun Instagramnya.

Mungkin jelas, dia melambai ke keempat-empat sisi mahkamah ketika dia pergi.

Namun, dia tidak memberikan petunjuk dalam pernyataan betapa seriusnya kecederaan itu dan juga mengenai masa depannya.

Ini adalah pertama kalinya Williams tunduk pada pusingan pembukaan Wimbledon dalam 20 penampilan.

Dia pernah sekali kalah di pusingan pertama di mana-mana Slam, di Terbuka Perancis 2012.

Air mata itu mengatakan semuanya dengan penarikan juara 2019 Simona Halep dan Naomi Osaka sebelum kejohanan itu, Amerika akan memanfaatkan peluangnya akhirnya setara dengan mercu tanda Court yang kontroversial. “Kejam untuk @serenawilliams tetapi gelanggang pusat sangat licin di luar sana. Tidak mudah untuk pindah ke sana, ”tweet bintang Britain, Andy Murray.

Bintang Wimbledon 2019, Coco Gauff mengatakan bahawa dia tidak boleh kelihatan sebagai pemain yang memberi inspirasi untuk bermain tenis menangis ketika dia meninggalkan pentas.

“Saya berpaling,” kata Gauff, 17 tahun, setelah menewaskan pemain liar Britain, Francesca Jones dalam pertandingan pusingan pertamanya.

“Saya berada di gim yang sebenarnya meregang. Saya berpaling kerana perkara seperti itu menjadikan saya seperti sangat emosional. “

Gauff, yang pada tahun 2019 sebagai pemain kelayakan mengalahkan kakak perempuan Serena Williams, Venus dalam perjalanan ke peringkat 16 terakhir, mengatakan dia berharap kecederaan itu tidak terlalu parah.

“Saya harap semoga dia cepat sembuh,” kata Gauff.

“Ya, anda boleh tahu dia benar-benar emosional.

“Tidak ada yang ingin mengundurkan diri, tetapi terutama di Grand Slam, tempat yang istimewa seperti Wimbledon setelah menunggu dua tahun untuk kembali (ia dibatalkan tahun lalu kerana pandemi coronavirus).”

Williams, yang juga mengikat paha kanannya, tidak memenangi Slam sejak Terbuka Australia 2017 tewas dalam empat final, dua kali di Wimbledon dan dua di Terbuka AS.

Sasnovich mengatakan bahawa dia merasa sangat “juara hebat, dan ini adalah kisah yang menyedihkan.”

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Rakyat Malaysia memulakan gerakan #benderaputih untuk memberi isyarat kesusahan

Read Next

Kerajaan mempertimbangkan semula pentadbiran Pfizer Covid-19 jabs untuk remaja

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.